ساعات پاسخگویی

شنبه تا چهارشنبه : ۸:۳۰ - ۱۷:۰۰ پنج شنبه : ۸:۳۰ - ۱۲:۳۰

تماس با ما

۰۲۱۴۴۲۴۷۵۳۵

استاندارد ترین روش لوله‌کشی فاضلاب ساختمان

صفحه اصلی  »  بلاگ   »   استاندارد ترین روش لوله‌کشی فاضلاب ساختمان

 

همانطور که می‌دانید برای خارج کردن آب‌های آلوده از ساختمان، نیاز به لوله‌کشی فاضلاب داریم. مجهز بودن ساختمان به لوله‌کشی فاضلاب سالم و کارآمد در سلامت و آسایش ساکنین بسیار اهمیت دارد.
با توجه به اهمیت بسیار بالای یک سیستم بی نقص در اجرای لوله‌کشی فاضلاب ساختمان، در ادامه ‌کوشیده‌ایم نواع روش‌های اجرای لوله‌کشی فاضلاب ساختمان و انواع مصالح موجود در بازار را باهم مرور کنیم.

 

انواع لوله‌کشی فاضلاب ساختمان

لوله‌کشی فاضلاب ساختمان دارای بخش‌های فراوانی است که قصور در تهیه مصالح مناسب و اجرای درست هر قسمت از آن، می‌تواند باعث ایجاد مشکل در کل سیستم فاضلابی شود.
به طور کلی لوله‌کشی فاضلاب در ساختمان به دو روش سنتی و زیرسقفی انجام می‌شود.

 

لوله‌کشی فاضلاب ساختمان به روش سنتی

در این روش از لوله‌کشی فاضلاب، لوله‌ها به صورت خوابیده در کف ساختمان قرار می‌گیرند. علت نام‌گذاری این روش از لوله‌کشی به نام سنتی، این است که از قدیم نحوه لوله‌کشی فاضلاب در ساختمان به این صورت بوده است. در این روش پس از اتصال لوله‌های هواکش و سیفون‌ها به لوله پلی اتیلن فاضلاب ، آن‌ها را در کف ساختمان درحال ساخت، با مصالح مناسب می‌پوشانند.

 

لوله‌کشی فاضلاب ساختمان به روش زیرسقفی

در این روش لوله‌ها به جای خوابانده شدن در کف، از زیر سقف عبور می‌کنند. در واقع تفاوت اصلی اجرای لوله‌کشی سنتی و زیرسقفی، در نحوه قرارگیری لوله‌‌ها در ساختمان است.

از آن‌جایی که در این روش لوله‌ها از سقف عبور می‌کنند، هنگام ورود لوله فاضلاب به حمام و توالت، بهتر است محل تقاطع دو دیوار به عنوان مسیر عمودی انتخاب شود. زیرا ممکن است هنگام نصب وسایل و آویزها، باعث آسیب رسیدن و ترکیدن لوله‌های فاضلاب شود.

بیشتر بخوانید: جهت آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی پلاستیکی این مقاله را مطالعه بفرمائید.

اجرای لوله‌کشی فاضلاب زیرسقفی

اجرای لوله‌کشی فاضلاب زیرسقفی

 

مقایسه انواع روش‌های لوله‌کشی فاضلاب ساختمانی

سرعت حرکت مواد فاضلابی در لوله‌ها، عدم انتشار بوی نامطبوع، طول عمر لوله‌ها و دسترسی راحت به لوله‌ها در مواقع ضروری، میتوانند فاکتورهای مناسبی برای تحلیل اجرای یک لوله‌کشی مناسب در ساختمان باشد.
روش اجرای لوله‌کشی فاضلاب به صورت سنتی یا زیرسقفی، نقش چندانی در سرعت حرکت مواد فاضلابی ندارد. بلکه عوامل دیگری مثل شیب اجرای لوله، نحوه اتصال لوله‌ها و جنس سطح داخلی لوله‌ها بر سرعت تخلیه مواد فاضلابی موثر است.
همانطور که پیش‌تر مختصرا توضیح دادیم، در روش لوله‌کشی زیرسقفی، لوله‌ها از زیر سقف عبور می‌کنند و در نتیجه فشاری از سمت مصالح به لوله وارد نمی‌شوند. اما در روش لوله‌کشی سنتی، لوله‌ها مستقیما با کف و مرکز ثقل ساختمان در تماس هستند و شکستگی و آسیب به لوله‌های فاضلابی در این روش امری اجتناب‌ ناپذیر است.

در خصوص هزینه اجرای هر کدام از روش‌های اجرایی لوله‌کشی فاضلاب ساختمان، شیوه اجرای زیرسقفی به دلیل لزوم استفاده از لوله‌های مرغوب، استفاده از لوله‌کش ماهر و متخصص، سختی کار و همچنین لزوم اجرای داکت برای عبور لوله‌های فاضلابی، بالاتر از روش سنتی است.
در خصوص سرعت اجرای لوله‌کشی می‌توان گفت به طور کلی سرعت اجرای لوله‌کشی به روش سنتی، به دلیل عدم نیاز به بررسی دقیق و مهندسی نقشه ساختمان، نصب داکت و همچنین عدم نیاز به اتصال لوله‌ها در زیر سقف ساختمان، سرعت اجرای لوله‌کشی به روش سنتی بالاتر است.

مزیت اجرای لوله کشی به روش زیر سقفی چیست

بزرگترین مزیت  اجرای لوله‌کشی به روش زیرسقفی نسبت به روش سنتی، این است که شما در هر زمانی که نیاز باشد، مثل انشعاب گیری، تعمیرات یا تعویض لوله‌های فاضلابی می‌توانید به راحتی به لوله‌ها دسترسی پیدا کنید.

فرض کنید در ساختمان شما لوله‌های فاضلاب خوابانده شده در کف، به دلیل فشار مصلاح، یخ‌زدگی یا هر علت دیگری دچار ترکیدگی یا نشتی شده و نیاز به تعمیردارند. در این صورت حجم خرابی و هزینه تعمیر بسیار بالا خواهد بود.
ولی اگر سیستم لوله‌کشی فاضلاب شما به صورت زیرسقفی باشد، نه تنها استفاده از لوله‌های مرغوب و عدم وجود فشار از سمت مصالح بر روی لوله‌ها، کمتر با مشکلاتی مثل شکستگی، نشتی و … مواجه خواهید شد، بلکه در صورت شکستگی ، دسترسی به لوله‌ها بسیار راحت‌تر از روش سنتی است و حجم خرابی و هزینه تعمیرات بسیاز کمتر است.
حتی ممکن است شما بخواهید در بازسازی منزل خود یک حمام یا دستشویی به خانه خود اضافه کنید. در این صورت اگر لوله‌ها به صورت کف‌خواب باشند، عمل انشعاب گیری بسیار سخت خواهد بود. در حالی که یکی از مزیت‌های بزرگ لوله‌کشی زیرسقفی نسبت به لوله‌کشی سنتی، انشعاب‌گیری راحت بدون خرابی و صرف وقت و هزینه بالا است.

برای اطلاعات بیشتر می توانید بلاگ سیستم جمع آوری فاضلاب را مطالعه کنید.

انواع لوله‌ها و اتصالات در اجرای لوله‌کشی فاضلاب

لوله‌های انتقال فاضلاب ساختمانی به طور کلی به دو دسته فلزی و غیر فلزی تقسیم می‌شوند که از پرکاربردترین آن‌ها می‌توان به لوله چدنی (فلزی) و پلاستیکی (غیر فلزی) اشاره کرد.

لوله‌های چدنی

لوله چدنی به لوله‌هایی گفته می‌شود که ساخته شده از جنس چدن ریخته‌گری باشند. به دلیل موادی که در ساخت این لوله‌ها به کار رفته است، تا حد زیادی باعث کاهش سر و صدا و لرزش می‌شوند.
استفاده از لوله‌های چدنی در سیستم لوله‌کشی فاضلاب ساختمانی از قدیم مرسوم بوده است. بیشتر ساختمان‌های ساخت قدیم از این نوع لوله‌کشی در سیستم فاضلاب خود استفاه کرده‌اند. اما امروزه به دلایل عمده‌ای استفاده از لوله‌های چدنی بسیار کاهش یافته است.

 

لوله‌های فاضلابی پلاستیکی

پر کاربرد ترین لوله‌های پلاستیکی مورد استفاده در سیستم فاضلاب ساختمانی به شرح زیر می‌باشد:

  • لوله‌های فاضلابی PVC
  • لوله‌های فاضلابی پوش فیت
  • لوله‌های فاضلابی پلی اتیلن
  • لوله‌های فاضلابی کاروگیت

لوله‌های فاضلابی PVC

PVC یکی از پر کاربرد ترین پلاستیک‌ها در صنعت است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لوله PVC نسبت به دیگر لوله‌های پلاستیکی این است که آتش را بر روی لوله پخش نمی‌کند و فقط همان قسمتی که دچار حریق شده است می‌سوزد و از بین می‌رود.

لوله‌های فاضلابی پوش فیت (Push Fit)

پوش فیت سیستم جدید فاضلاب ساختمانی است که اولین بار توسط یک شرگت انگلیسی طراحی و تولید شد. لوله پوش فیت محصول جدیدی است که برای انشعاب‌گیری سیستم فاضلاب معرفی شده است. امروزه استفاده از لوله پوش فیت به دلیل استفاده از مواد اولیه پلی پروپیلن (PP) که دارای مقاومت مکانیکی و شیمیایی بالاتری نسبت به سایر پلیمرها است، و همچنین عدم نیاز به چسب و حرارت برای اتصال که موجب سهولت در انجام کار می‌شود، طرفداران زیادی پیدا کرده است.

انواع لوله پوش فیت

انواع لوله پوش فیت

 

لوله‌های فاضلابی پلی اتیلن (PE)

همانطور که از نام آن پیداست از جنس پلی اتیلن ساخته شده است. عوامل بسیار زیادی مثل کیفیت بالا، وزن کم، سهولت در حمل و نقل و نصب ساده و عدم نیاز به نیروی متخصص برای اجرای آن، طرفداران زیادی پیدا کرده است. از جمله موارد استفاده از لوله‌های پلی اتیلن، می‌توان به شبکه‌های آبرسانی و فاضلاب شهری، شبکه گازرسانی، پوشش کابل‌های برق و مخابرات و… اشاره کرد.

لوله‌های فاضلابی دوجداره کاروگیت

لوله کاروگیت (Corrugated pipe) یکی از انواع لوله‌های پلی اتیلن دوجداره می‌باشد که همان‌طور که در تصویر پیداست، دارای دو جداره (یک جداره بیرونی با ظاهر موجدار یا به عبارتی حلقوی، و یک جداره داخلی با سطحی صاف و صیقلی) می‌باشد که برای عبور سیالاتی با ماهیت فاضلابی، اسیدی و قلیایی مناسب است.

این لوله‌ها به دلیل بهره برداری از مقاومت بسیار بالا، اکثرا در سیستم فاضلاب شهری استفاده می‌شوند.

طرح کلی لوله دوجداره کاروگیت

طرح کلی لوله دوجداره کاروگیت

 

مقایسه انواع لوله‌ها در لوله‌کشی فاضلاب ساختمانی

لوله‌های چدنی از مقاومت بالایی برخوردار بوده و نسبت به دیگر لوله‌های فلزی ارزان‌تر هستند. اما با توجه به عدم انعطاف‌پذیری، عدم مقاومت در مقابل خوردگی و زنگ‌زدگی و عدم یکنواخت بودن ضخامت لوله، انتخاب استانداردی نیستند.

امروزه لوله‌های پوش فیت به دلیل نوع طراحی و عدم نیاز به نیروی متخصص برای اجرای لوله‌کشی، باعث این امر شده است که میل افراد بیشتر به سمت این نوع از لوله و اتصالات باشد.
لوله‌های پلی اتیلن و کاروگیت به دلیل وزن کم و مقاومت بالا و اتصال آسان، بیشتر در قسمت فاضلاب شهری قابل استفاده هستند.

نتیجه گیری

با توجه به صحبت‌های انجام شده می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که پلان ساختمان شما و موقعیت آن، می‌تواند عامل بسیار تعیین کننده‌ای در انتخاب نوع لوله‌کشی فاضلاب ساختمان شما باشد.
در واقع این شما هستید که تصیم نهایی را خواهید گرفت. اما فراموش نکنید که یک لوله‌کشی فاضلاب بی‌نقص می‌تواند شما را تا سال‌ها از انجام هزینه و خرج دوباره، معاف کند.

 

همچنین می‌توانید برای خرید لوله پلی اتیلن به قسمت تماس با ما مراجعه کنید و از کارشناسان آبانگاه صنعت باران مشاوره دریافت کنید.


دیدگاه شما

*