ساعات پاسخگویی

شنبه تا چهارشنبه : ۸:۳۰ - ۱۷:۰۰ پنج شنبه : ۸:۳۰ - ۱۲:۳۰

تماس با ما

۰۲۱۴۴۲۴۷۵۳۵

انواع سیستم فاضلاب شهری و خانگی

صفحه اصلی  »  بلاگ   »   انواع سیستم فاضلاب شهری و خانگی

سیستم فاضلاب شهری ، به‌منظور نظافت و پاکیزگی هر چه بیشتر فضای شهری و خانه‌ها به وجود آمده است. فاضلاب سیستمی است که پساب‌ها و فضولات انسانی از محیطی که ما در آن زندگی می‌کنیم و روزانه در تماس با آن هستیم جدا کرده و در محیطی همانند زیر زمین منتقل شده و در آن جا این پساب‌ها نگه‌داری می‌شوند، در صورتی که آن شهر و منطقه پیشرفته باشد.

می‌توان از گاز تولید شده آن انرژی‌های مختلفی تولید کرد یا دوباره بخشی از آبی که هنوز قابل‌استفاده است را جداسازی کرد و در صورت گندزدایی و تصفیه کامل، دوباره آن را با سیستم آب‌رسانی شهری و منازل استفاده کرد. در ادامه این مقاله که توسط کارشناسان مجرب ما در آبانگاه صنعت باران تهیه شده است به بررسی انواع فاضلاب و فاضلاب ساختمان خواهیم پرداخت و برای اطلاعات بیشتر می توانید استاندارد ترین روش لوله‌کشی فاضلاب ساختمان را نیز مطالعه کنید.

از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما هستید، سپاسگزاریم.

فاضلاب چیست؟

برای اینکه با مفهوم فاضلاب چیست آشنا شوید، لازم است بدانید که فاضلاب همان چیزی است که از منابع تولید فاضلاب خانگی از قبیل توالت، آشپزخانه وارد فاضلاب می‌شود. لازم به ذکر است بخش اعظمی از انواع فاضلاب به غیر از فاضلاب خانگی شامل فاضلاب مشاغل و صنایع می‌شود.

فاضلاب را به صورت میانگین حدود ۹۹ درصد آن را آب تشکیل می‌دهد و از یک درصد باقی‌مانده می‌توان به آلاینده‌های زیست تخریب پذیر و ذرات جامد کوچک اشاره کرد.

بااینکه فاضلاب خانگی به‌صورت مستقیم به سیستم فاضلاب مرکزی منتقل می‌شود اما در فاضلاب صنایع این‌گونه نیست و شرکت‌ها موظف هستند تا فاضلاب خود را که به‌عنوان پسماند تجاری شناخته می‌شود، طبق استانداردهای کیفیتی وزارت بهداشت با استفاده از دستگاه‌هایی از قبیل تله‌های چربی، تصفیه کنند و در نهایت به فاضلاب اصلی منتقل نمایند.

به‌طور کلی باید گفت برخی از آلاینده‌ها را نمی‌توان به‌طور کامل از سیستم فاضلاب حذف کرد و بخش عمده‌ای از آن‌ها ناخودآگاه وارد دریاها و آب‌های جاری می‌شود. به‌عنوان مثال در رابطه با منابع تولید فاضلاب خانگی می‌توان ‌به پوشک‌ها، روغن‌‌ها، رنگ‌ها و نوارهای بهداشتی اشاره کرد.

کسانی که در توالت‌ها و فاضلاب‌ها، آلاینده‌هایی که نباید به سیستم فاضلاب منتقل شوند را وارد می‌کنند، می‌تواند علاوه برافزایش هزینه‌های شهرداری برای تصفیه فاضلاب، می‌تواند منجر به آلودگی محیط‌‌ زیست شود و ضررهای جبران‌ناپذیری را به آن وارد کند. در این بخش با موضوع فاضلاب چیست آشنا شدیم و فهمیدیم ورود چه چیزهایی به فاضلاب غیرمجاز بوده و می‌تواند به محیط زیست آسیب‌های جبران ناپذیری را وارد کند. در ادامه با دانستن اینکه فاضلاب چیست به بررسی موضوع اینکه فاضلاب خانگی به کجا می‌ریزد خواهیم پرداخت. پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

 

عکس فاضلاب

فاضلاب خانگی به کجا می‌ریزد؟

به‌طور کلی ما سه نوع فاضلاب داریم:

  • فاضلاب خانگی

  • فاضلاب شهری

  • فاضلاب صنعتی

برای اینکه با مفهوم سؤال فاضلاب خانگی به کجا می‌ریزد آشنا شویم، لازم است بدانید که آب خارج شده از منازل ما که توسط ماشین لباسشویی، ظرف شستن، حمام کردن و دیگر کارهای روزمره استفاده شده است، در یک مخزن در نزدیکی خانه ما جمع آوری می‌شود و درنهایت به فاضلاب اصلی شهری که حجم و اندازه بسیار وسیعی دارد منتقل می‌شود. این فاضلاب‌ها معمولاً برای رعایت نظافت و بهداشت هرچه بیشتر به صورت شبکه‌های زیر زمینی طراحی شده‌اند و همین موضوع باعث شده است تا از شر بوی بد فاضلاب رهایی پیدا کنیم.

فاضلاب‌های خانگی به خاطر اینکه مواد شیمایی و آلودگی کمتری دارند و ممکن است همراه با مقدار زیادی از آب، تکه‌های صابون، مو و تکه‌های غذا باشد، امکان تصفیه و استفاده مجدد از آن ساده‌تر و سریع‌تر است.

در کل می‌توان گفت که ریختن فاضلاب چه شهری و چه خانگی در دریاها و آب‌های جاری امری پسندیده نیست. صابون‌ها و پودرهای شوینده‌ای که ما به صورت روزانه برای نظافت خود و منزل استفاده می‌کنیم، می‌توانند مواد شیمایی مضری را در خود داشته باشند که وقتی این مواد شیمیایی به منبع فاضلاب می‌ریزد، اگر وارد یک دریاچه و یا آب جاری شود، می‌تواند بر سلامت آبزیان منطقه تأثیر منفی گذاشته و اکوسیستمی که در آن زندگی می‌کنند را تهدید نماید.

نکته مهم: برای اینکه بتوانیم از آلوده شدن دریاها و آب‌های جاری جلوگیری کنیم بهتر است به کوکان خود بیاموزیم که از مواد شوینده شیمیایی حداقل استفاده را داشته باشند و بدانند که از طریق سیستم دفع توالت، دستمال و هر چیز که امکان دارد برای آبزیان مخاطره‌آمیز باشد را در توالت نیندازند و در کل باید گفت که از ورود هر چیزی که متعلق به سیستم فاضلاب نیست، جلوگیری شود.

سیستم فاضلاب خانگی

جنس لوله‌های فاضلاب

جنس لوله‌هایی که برای منتقل کردن فاضلاب شهری به کار گرفته شده است از پلی اتیلن بوده و به علت جنس آن مدت زمان زیادی را بدون مشکل و ترک خوردگی در زیر خاک به وظیفه خود عمل کنند و در این سیستم، لوله‌هایی که ونت فاضلاب نام دارند در ساختمان مسکونی نصب می‌شوند و این وظیفه را دارند تا بو و گازهای فاضلابی را به خارج از خانه هدایت نمایند.

برای استعلام قیمت لوله پلی اتیلن فاضلاب می توانید به سایت مراجعه کنید یا با ما تماس بگیرید.

لوله فاضلاب

تاریخچه فاضلاب

برای شرح تاریخچه فاضلاب لازم است بدانید که در شهر لندن تا قبل از انقلاب صنعتی، سیستم دفع فاضلابی وجود نداشت و پساب‌ها و فضولات انسانی و حیوانی در سطح شهر رها می‌شدند و همین موضوع سبب می‌شد تا بوی نامطبوعی سراسر شهر را در برگیرد و موجب شود تا بیماری‌ها به‌طور چشمگیری افزایش یابند.

در رابطه با تاریخچه فاضلاب و اولین شکل آن می‌توان مصارف آب‌رسانی به زمین‌های کشاورزی در یونان باستان اشاره کرد.

این امر به علت کمبود آب جاری همانند رودخانه‌ها اجرا و سبب شد تا در برخی از شهرها فاضلاب را به حومه شهرهای منتقل کنند و با استفاده از سیستم لوله‌کشی به زمین‌های زراعی برای آبیاری منتقل شود.

اولین فاضلاب

فاضلاب خانگی چگونه تصفیه می‌شود؟

 حتماً سؤال فاضلاب خانگی چگونه تصفیه میشود برای شما مطرح شده باشد و بخواهید بدانید که این پروسه چگونه انجام‌پذیر است. در رابطه با این موضوع لازم است بدانید که معنی تصفیه فاضلاب یعنی حذف آلودگی‌های فاضلاب قبل از رسیدن آن به سفره‌های زیر زمینی یا رودخانه‌ها و همچنین دریاها و اقیانوس‌ها است.

در صورتی که فاضلاب تصفیه نشده وارد این منابع آب طبیعی شود، منجر به آلودگی آب شده و آب آن منطقه دیگر برای زیست آبزیان و حیوانات مختلفی که در نزدیکی آن زندگی می‌کنند، مناسب نباشد و نتوان از آن برای نوشیدن، ماهیگیری و شنا استفاده کرد. اگرچه کیفیت آب به شرایط طبیعی بستگی دارد اما به‌طور کلی، کلمه آلودگی به فعالیت انسانی خلاصه می‌شود.

با توجه به کمبود آب شرب و مصرفی که به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنیم، تصفیه فاضلاب خانگی می‌تواند بسیار در مصرف آب صرفه جویی کرده و آن را دوباره به سیستم مصرف برگرداند.

در رابطه با رنگ فاضلاب می‌توان به این نکته اشاره کرد که در روزهای اولیه ورود فاضلاب به شبکه رنگی مایل به خاکستری دارد و در مرور زمان با گندیده شدن رنگ فاضلاب تیره‌تر شده و بوی تندی را نیز به خود می‌گیرد.

به‌طور کلی دو روش برای تصفیه فاضلاب خانگی وجود دارد که می‌توان به تصفیه از طریق مرکز آب و فاضلاب و تصفیه از طریق تصفیه‌کننده خانگی اشاره کرد. برای استعلام قیمت لوله پلی اتیلن با ما در تماس باشید.

تصفیه فاضلاب خانگی

در تصفیه کننده خانگی یک مخزن که درآن قسمت‌های مختلفی برای تصفیه آب است در خارج از خانه شما نصب می‌شود و فاضلابی که از خانه شما جمع آوری شده است به‌صورت مستقیم به این مخزن انتقال پیدا می‌کند و درنهایت منجر به تصفیه آن می‌شود. در کل می‌توان گفت که از این روش علاوه بر اینکه به محیط زیست آسیب کمتری وارد می‌شود، بلکه امکان استفاده مجدد از فاضلاب خانگی محیا می‌شود. در مخزن به‌طور کلی عملکردی مشابه با سیستم تصفیه فاضلاب شهری است و در ادامه به‌طور خلاصه توضیحاتی در رابطه با این موضوع داده‌ایم.

فاضلاب خارج شده از خانه در ابتدا در مخزن جمع آوری شده و درنهایت به بخش رسوب منتقل می‌شود.

در بخش رسوب بخش‌های سنگین فاضلاب ته نشین می‌شوند و با اتمام این پروسه به بخش تجزیه آلودگی‌ها و تصفیه هوازی منتقل می‌شوند.

باکتری‌های هوازی، فاضلاب منتقل شده در تماس با هوا فرایند تجزیه آن آغاز می‌شود که طبق انجام این پروسه آب از لجن جداسازی می‌شود و درنهایت به بخش فیلتراسیون منتقل می‌شود.

در مرحله فیلتراسیون که معمولاً به آن فیلتراسیون شنی نیز میگویند ذرات ریزی که در آب وجود دارد جداسازی می‌شوند و درنهایت به قسمت گندزدایی منتقل و آماده بازگشت برای مصارف گوناگون از قبیل مصرف خانگی و آبیاری و شست و شو می‌شود؛ و در نهایت در این بخش متوجه شدیم که فاضلاب خانگی چگونه تصفیه می‌شود.

سخن آخر

در این مقاله که توسط آبانگاه صنعت باران برای شما عزیزان به‌منظور آشنایی بیشتر با سیستم فاضلاب خانگی و شهری مهیا شده بود به بررسی فضلاب چیست پرداختیم و شما را با سؤال فاضلاب خانگی چگونه تصفیه می‌شود، آشنا کردیم. لازم است بدانید در صورت نیاز و علاقه به مقاله‌های مشابه شما می‌توانید با مراجعه به قسمت وبلاگ سایت، مطالعات لازم را انجام دهید.

از این‌که تا انتهای این مقاله ما را همراهی کردید، متشکریم.


دیدگاه شما

*