ساعات پاسخگویی

شنبه تا چهارشنبه : ۸:۳۰ - ۱۷:۰۰ پنج شنبه : ۸:۳۰ - ۱۲:۳۰

تماس با ما

۰۲۱۴۴۲۴۷۵۳۵

لوله پلی اتیلن و شرایط نصب آن در محیط های مختلف و بررسی اجمالی هر کدام

صفحه اصلی  »  بلاگ   »   لوله پلی اتیلن و شرایط نصب آن در محیط های مختلف و بررسی اجمالی هر کدام

لوله پلی اتیلن به دلیل انعطاف‌پذیری، وزن کم و استحکامشان، بعنوان ماده مورد نظر در انواع دیگری از کاربردهای دریایی شناخته می‌شوند. قوانین اصلی طراحی و نصب توصیف شده در بالا برای روش «شناور سازی و غرق کردن»، با پاره‌ای از اصلاحات، برای سایر کاربردهایی دریایی هم معتبر هستند. در پاراگراف‌های بعدی، توصیف مختصری از سایر کاربردهای دریایی می‌آید.

نصب لوله پلی اتیلن در زمستان

لوله پلی اتیلن را می‌توان در جاهایی که شرایط یخ اجازه می‌دهد، زیر یک دریاچه یا رودخانه منجمد، قرارداد. بعد از سر هم کردن طول بلندی از لوله پلی اتیلن با استفاده از جوشکاری گرمایی، می‌توان براحتی آن را در مسیر صحیح کشید. برای استعلام قیمت لوله پلی اتیلن می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

به منظور اطمینان از کیفیت جوش، فرآیند جوشکاری را باید در چادر یا سرپناهی که به میزان کافی گرم شده است، انجام داد. بعد از تکمیل جوشکاری، می‌توان وزنه‌های بالاست را جایگذاری نمود. سپس با استفاده از اره، یک ترانشه یخی حفر می‌شود، قطعه‌های یخ از مسیر لوله برداشته شده و لوله به درون ترانشه رانده می‌شود. غرق کردن بر طبق دستورالعملی که پیش از این توضیح داده شد، انجام می‌شود.

نصب لوله پلی اتیلن در خاکهای باتلاقی

نصب لوله در خاکهای باتلاقی یا لجن زارها، یکی از پرتقاضا ترین کاربردها برای هر مهندس طراح است. بطور کلی، خاکهای باتلاقی، بستری محکم و پایدار را که برای نصب لوله‌های ستنی خشک و حساس تر به کرنش مورد نیاز است، فراهم نمی‌کنند.

لوله پلی اتیلن بدلیل انعطاف‌پذیری و فناوری جوش لب به لب می‌توانند بسادگی و بدون قربانی کردن یکپارچگی اتصالات، خود را با جابجایی و نگهدارندگی نا متوازن سازگار نمایند. لوله پلی‌اتیلن می‌تواند تغییر شرایط خاک و اینگونه ناهمواری‌ها را با حرکت در توده سیال گونه خاک، تحمل کند.

البته باید نهایت دقت در رعایت هرگونه ملاحظات خطی، شیبی یا طراحی هیدرواستاتیک خارجی خط لوله بر اساس شرایط کاری سیستم بکار بسته شود. با این حال و با در نظر گرفتن این جنبه‌های طراحی، خواص مهندسی لوله پلی اتیلن برای طراحی یک سیستم لوله‌کشی پایدار و مقرون بصرفه که سالهای طولانی عملکرد راضی کننده در چنین محیط‌های متغیری را بدست دهد، مقدور می‌سازد.

در برخی شرایط خاص، بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی که شاخصه چنین خاک‌هایی است، می‌تواند به شکل‌گیری نیروهای شناوری قابل ملاحظه‌ای منجر شود. که می‌توانند لوله را از ترانشه‌ای که در آن نصب شده است، خارج کند. هنگامی که چنین احتمالی وجود دارد، سیستمی از بالاست ها با استفاده از راهنمایی‌هایی که در این فصل برای از بین بردن یا کمینه کردن شناور شدن لوله ارائه شدند، طراحی می‌شوند.

لوله پلی اتیلن در باتلاق

سیستم‌های هوادهی آب توسط لوله پلی اتیلن[۱]

از لوله پلی اتیلن کم قطر غرق شده، که سوراخی در بالای آن‌ها حفر شده است برای یخ زدایی از اقیانوس‌ها استفاده شده است. هوای فشرده‌ای که به شکل حباب از چنین لوله‌هایی خارج می‌شود، سبب می‌شود آب گرم‌تر بسمت بالا حرکت کرده و یخ‌هایی را که در سطح آب تشکیل شده‌اند، ذوب کند. در هنگام عملکرد سیستم، لوله زیر آب مملو از هواست و طراحی وزنه بالاست باید بگونه‌ای باشد که از شناور شدن خط لوله ممانعت بعمل آورد. فراوانی بالاست ها هم باید بقدر کافی زیاد باشد تا خمش رو به بالای ناشی از نیروی شناوری را به کمترین حد رساند.

[۱] Water Aeration Systems

لایروبی

از لوله پلی اتیلن بطور طبیعی در عملیات لایروبی دریایی استفاده می‌شود. انعطاف‌پذیری لوله‌ پلی‌ اتیلن در ترکیب با وزن کم، خواص شناوری و دوام کلی آن‌ها موجب شکل‌گیری لوله‌ای شده است که با موفقیت در عملیات‌های لایروبی دشواری مورد استفاده قرار گرفته است.

بطور کلی در این گونه کاربردها، می‌بایست لوله‌های HDPE را به طول‌های قابل تغییری جوشکاری نمود که بتوانند براحتی در محل لایروبی به کار روند. در مرحله بعد، این طول‌های مجزا با استفاده از فلنج فولادی و چدنی ها یا اتصالات فوری به هم وصل می‌شوند تا خط لوله‌ای به طول مناسب برای انجام پروژه تشکیل دهند. با پیشرفت عملیات لایروبی، می‌توان برای دستیابی به بهترین حالت انتقال مواد حاصل از لایروبی، تکه لوله‌ها را اضافه یا کم نمود.

عملیات‌های لایروبی از نظر نوع دوغاب، مقیاس عملیات و طراحی کلی، تفاوت‌های چشم گیری دارند. به همین دلیل، آنالیز کامل طراحی عملیات لایروبی با استفاده از لوله HDPE،بحثی طولانی است. با این حال خواننده باید توجه داشته باشد که همانگونه که اندازه بندی و منشأ دانه‌ها از پروژه‌ای به پروژه دیگر متفاوت است، امکان این وجود دارد که بالاست ها را به گونه‌ای طراحی و به لوله متصل نمود که لوله همچنان شناور بماند و امکان کنترل آن از سطح آب و بوسیله دو قایق یا بازوی متحرک، مقدور باشد. این کار با آنالیز ترکیب مواد لایروبی و سپس طراحی و اتصال شناورهای مناسب به لوله مخصوص تخلیه یا انتقال که از HDPE ساخته شده، انجام می‌شود.

خطوط شناور موقتی

از لوله پلی اتیلن برای گذر موقت از رودخانه و دریاچه نیز استفاده شده است. آنچه به لوله پلی اتیلن اجازه شناور ماندن روی سطح آب و یا در نزدیکی آن را می‌دهد، نیروی شناوری است. موضوع اساسی در طراحی و نصب خطوط لوله شناور، برقراری سیستمی است. که لوله را در هنگام قرار گرفتن در معرض فعالیت امواج، بادها و جریان‌های دریایی، در محل مورد نظر حفظ نماید. اغلب برای نیل به این هدف از کابل‌های مهار کننده استفاده می‌شود. کابل‌ها باید لوله‌ها را با استفاده از طوقه‌هایی پایدار که در راستای محور طولی سُر نمی‌خورند و آسیبی به لوله نمی‌زنند، نگهدارند

نتیجه‌گیری

لوله‌های ساخته شده از HDPE، انتخاب‌هایی طبیعی برای نصب در تأسیسات دریایی می‌باشند. دوام کلی و استحکام این محصولات در کنار روش‌های نصب خلاقانه و مقرون به صرفه‌ای که خواص این لوله‌ها موجب سهولت در انجامشان می‌شود، دلایلی است که ما را مجبور می‌کند در سیستم‌های تخلیه سیال، سازه‌های ورودی آب، لوله‌های عبوری آب آشامیدنی و فاضلاب که باید از دریا عبور کنند و همچنین سیستم‌های دریایی موقتی نظیر عملیات لایروبی، از این نوع لوله‌ها استفاده کنیم.

سیستم اتصال لوله پلی اتیلن با استفاده از جوش لب به لب در کنار دسترسی به طیف گسترده‌ای از اتصالات مکانیکی بیانگر این واقعیت است که مهندس طراح، ابزارهای پر شماری در اختیار دارد تا یک سیستم لوله‌کشی عاری از نشتی را که در تأسیسات دریایی بسیار پرکاربرد است، طراحی نماید. تکنسین های مربوطه آموزش نحوه نصب لوله پلی اتیلن را باید گذرانده باشند.

همین سیستم اتصال

نصب مقرون به صرفه طول‌های بلندی از لوله را با استفاده از روش‌های شناور سازی و غرق، حفاری جهت دار[۱] و یا کشیدن به محل[۲]، امکان پذیر می‌سازد. بکارگیری جنبه‌های منحصر بفرد سیستم‌های لوله‌کشی پلی‌اتیلن، به طراح اجازه می‌دهد تا بدنبال روش‌هایی باشد که ضرورت وجود شناورهای پر هزینه مخصوص ساخت و ساز لوله و یا سایر تجهیزات مخصوص را به حداقل رساند.

همین روش‌های نصب می‌تواند زیان‌های اقتصادی ناشی از ترافیک دریایی را به حداقل برساند.

در این فصل، دورنمایی از کلیات طراحی برخی از متداول‌ترین کاربردهای لوله‌های HDPE در محیط‌های دریایی ارائه شد. هدف ما، ایجاد فهمی ابتدایی از کاربرد لوله پلی اتیلن در اینگونه تأسیسات چالش برانگیز بود. ممکن است بسته به مشخصات پروژه مورد نظر، نیاز به تحقیقات و روش‌های پیشرفته تری در مورد طراحی وجود داشته باشد.

با این حال، با فهمی ابتدایی از مزایای لوله پلی اتیلن در تأسیسات دریایی و فهمی پایه‌ای درباره انعطاف‌پذیری نهفته در نصب اینگونه لوله‌ها، می‌توان دید. که سیستم‌های لوله پلی اتیلن ، انتخابی تثبیت شده برای سازه‌های جدید و با دوام دریایی هستند.

[۱] Directional drilling

[۲] Pull-in-place


دیدگاه شما

*