ساعات پاسخگویی

شنبه تا چهارشنبه : ۸:۳۰ - ۱۷:۰۰ پنج شنبه : ۸:۳۰ - ۱۲:۳۰

تماس با ما

۰۲۱۴۴۲۴۷۵۳۵

لوله پلی اتیلن در برابر اشعه UV و بررسی زمان مجاز انبارش در فضای باز

صفحه اصلی  »  بلاگ   »   لوله پلی اتیلن در برابر اشعه UV و بررسی زمان مجاز انبارش در فضای باز

لوله پلی اتیلن را با استفاده از آنتی اکسیدانها، مستربچ ها، بهبود دهنده ها و پایدار کننده‌های حرارتی  اشعه UV، در برابر تخریب در اثر اشعه ماورای بنفش و عوامل آب و هوایی مورد حافظت قرار می‌دهند.

بدین صورت که با ترکیبات افزودنی به مواد اولیه پلی اتیلن سطح جذب اشعه UV موجود در آفتاب را در لوله بالا برده و مانع از اثر گذاری این اشعه بر ساختار مولکولی پلیمر می شوند.

بررسی تاثیر نور آفتاب بر لوله پلی اتیلن در زمان انبارش و یا استفاده به صورت غیر دفنی

اشعه UV با شکستن پیوند بین اتمی مولکلول های پلیمر سبب آزاد شدن رادیکال شده. خود عاملی مهم در راستای تخریب ساختار پلیمر می شود.

فرمولاسیون پایدار کننده‌های UV برای محصولات رنگی با محصولات مشکی متفاوت است. برای محصولات رنگی از پایدار کننده‌های میرا استفاده می‌شود که با جذب اشعه ماورای بنفش، دچار زوال می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید: خواص الکتریکی و بارهای استاتیک در لوله پلی اتیلن

 

به همین دلیل، انبار کردن  محصولاتی مانند لوله پلی اتیلن آبرسانی در فضای سرباز (و در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید) به مدت حدوداً ۲ سال و یا کمتر مقدور است. برخی از کارخانه‌های سازنده از نوعی فرمولاسیون پایدار کننده‌های UV بهره می‌برند که نگهداری با مدت بیشتر تولیدات را در فضای سرباز امکان پذیر می‌سازد.

در مکان‌هایی که انبارداری به صورت گسترده[۱] پیش بینی می‌شود، می‌بایست محصولات رنگی پوشانده شوند و یا از نظر مقاومت در برابر تماس مستقیم با اشعه UV مورد ارزیابی قرار بگیرند. برای دریافت پیشنهاداتی راجع به انبار روباز محصولات رنگی با کارخانه سازنده مشورت کنید.

محصولات مشکی برای محافظت در برابر تخریب UV، دارای حداقل ۲% کربن سیاه[۲] هستند (۳). معمولاً در فضای روباز بدون پوشش یا برای محافظت در برابر UV، استفاده از محصولات سیاه رنگِ ساده یا راه راه مناسب است. محصولاتی که سال‌ها انبار شده‌اند ممکن است تحت تأثیر شرایط محیطی قرار گیرند و یا بدلیل بهبودهای ایجاد شده در مواد اولیه یا فرآیندهای تولید جدید، کلاً از رده خارج شوند.

[۱] Expanded

[۲] Crbon black


دیدگاه شما

*