ساعات پاسخگویی

شنبه تا چهارشنبه : ۸:۳۰ - ۱۷:۰۰ پنج شنبه : ۸:۳۰ - ۱۲:۳۰

تماس با ما

۰۲۱۴۴۲۴۷۵۳۵

خواص الکتریکی و بارهای استاتیک در لوله پلی اتیلن

صفحه اصلی  »  بلاگ   »   خواص الکتریکی و بارهای استاتیک در لوله پلی اتیلن

خواص الکتریکی و بارهای استاتیک در لوله پلی اتیلن

فلزات خواص الکتریکی و رسانایی الکتریکی بسیار خوبی دارند، چرا که ساختار بلورین و اتمی آن‌ها موجب وجود الکترون‌های آزاد زیادی می‌شود که در فرآیند رسانش الکتریکی مشارکت می‌کنند. پلی‌اتیلن همچون بیشتر پلیمرهای دیگر، رسانایی الکتریکی بسیار ضعیفی دارد، چرا که تعداد الکترون‌های آزاد آن بسیار کم است. پلی‌اتیلن بدلیل رسانایی بسیار ضعیف، یکی از بهترین عایق‌های الکتریسیته است و به همین منظور در صنایع سیم و کابل و بسیاری از کاربردهای برقی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص الکتریکی

پلی‌اتیلن بدلیل رسانایی پایین الکتریکی، از آزاد شدن بارهای الکتریکی حاصل از الکتریسیته ساکن جلوگیری می‌کند. جدول F.1 ، خواص الکتریکی عمومی مواد اولیه لوله‌های پلی‌اتیلن را جمع آوری کرده است. به هر میزان که خواص یک ماده خاص، تغییرات بیشتری داشته باشد و خوانندگان نیاز به مقادیر دقیق تری در این مورد داشته باشند، می‌بایست بیشتر با کارخانه سازنده لوله یا ماده خام لوله مشورت نمود.

محصولات متنوعی مانند لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای و سایر اتصالات و لوله ها در آبانگاه صنعت باران موجود است.

مقادیر خواص الکتریکی در لوله پلی اتیلن

بار های استاتیک

مواد پلاستیکی از آنجاییکه عایق‌های خوبی هستند، تمایل زیادی به انباشتن بار استاتیک دارند. یک لوله پلی‌ اتیلن می‌تواند توسط اصطکاک دارای بار استاتیک شود. منشأ استاتیک هم می‌تواند جابجایی لوله در زمان انبار کردن، ارسال و یا نصب باشد.

همچنین ممکن است اصطکاک ناشی از جریان گازِ محتوی غبار یا انتقال پنوماتیک مواد خشک باشد. این بارهای الکتریکی، در صورتی که امکان نشت گاز قابل اشتعال از لوله و یا امکان انفجار وجود داشته باشد، از نظر ایمنی خطرناک هستند. باید برای اینگونه خطرات احتمالی، پیش از کار روی خط لوله، چاره‌ای اندیشیده شود. یک بار استاتیک تا زمانی که توسط یک وسیله متصل به زمین تخلیه نشود، در جای خود روی لوله باقی می‌ماند. یک کابل اتصال زمین فقط قادر است بار استاتیک موجود در محل اتصال کابل به لوله را تخلیه کند.

موثرترین روش به حداقل رساندن خطرات ناشی از تخلیه الکتریسیته ساکن، ایجاد یک مسیر رسانا روی لوله تا زمین است. این مسیر بوسیله ایجاد لایه‌ای از یک مایع رسانا (مثل آب) روی سطح لوله قبل از جابجایی آن ایجاد می‌گردد. ممکن است برای جلوگیری از خشک شدن مایع رسانا، از بستن پارچه یا لایه‌هایی که با استفاده از مایع رسانا مرطوب شده‌اند، به دور لوله استفاده شود.

برای اطلاعات تکمیلی و بیشتر مقاله تاثیر دما روی استحکام عملکرد و LTHS در لوله پلی اتیلن پیشنهاد می شود.


دیدگاه شما

*