ساعات پاسخگویی

شنبه تا چهارشنبه : ۸:۳۰ - ۱۷:۰۰ پنج شنبه : ۸:۳۰ - ۱۲:۳۰

تماس با ما

۰۲۱۴۴۲۴۷۵۳۵

آبیاری قطره ای ثقلی بدون پمپ + بررسی مزایا و معایب

صفحه اصلی  »  بلاگ   »   آبیاری قطره ای ثقلی بدون پمپ + بررسی مزایا و معایب

آبیاری قطره ای بدون پمپ یا سیستم آبیاری قطره ای بدون برق

آبیاری قطره ای بدون پمپ یا آبیاری قطره ای ثقلی که از آن به عنوان سیستم آبیاری قطره ای بدون برق هم نام برده می‌شود از متدهای جدید آبیاری است. که در آن به جای تامین فشار با پمپ ، انرژی لازم از اختلاف ارتفاع سطح آب در ابتدا و انتهای زمین زراعی بدست می آید و دیگر خبری از پمپ آبیاری قطره ای نیست !

خرید لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای از آبانگاه صنعت باران امکان پذیرد می توانید وارد صفحه سایت شوید یا با ما تماس بگیرید.

مقدار کلی انرژی این سیستمها  به ۱- ۳ متر ارتفاع آب نیاز دارد. با قرار دادن یک مخزن با حجم مناسب بروی یک سکو با ارتفاع مناسب قابل تامین است.

این سیستم برای مزارع تا صد هکتار نیز پاسخگو است، البته شایان ذکر است که بنظر برخی کارشناسان این روش مناسب زمین های کوچک است.

برای خرید انواع تجهیزات آبیاری قطره ای ثقلی بدون پمپ با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

.

تماس با ما

مثالی از انتقال اب به ارتفاع بدون پمپ

برای درک موضوع انتقال اب به ارتفاع بدون پمپ باغ ۸ هکتاری پسته ای را در نظر بگیرید که با این روش آبیاری شده است، نتیجه آن مطلوب بود و نسبت به گذشته هزینه کمتر و کیفیت ابیاری مناسب‌تری را به همراه داشت.

اگر منبع اصلی تامین، آب چاه باشد بسهولت از فشار پمپ چاه این ارتفاع قابل  تامین است و اگر منبع تامین آب، آب سطحی باشد. باید خط انتقال آب به‌نحوی از بالا دست طراحی شود که این ارتفاع ۲تا۳ متری بالای زمین نیز تامین شود، در این صورت از پمپاژ اضافه جلوگیری میشود.

لوله های مورد استفاده در این سیستم ها  با توجه به فشار کار بسیار پایین آنها میتواند کاملا با لوله های مورد استفاده در آبیاری تحت فشار متفاوت باشد بدین معنی که میتوان از لوله های با PN کمتر استفاده کرد. استفاده از فیلتر آب و کود دهی مخصوص نیز در این سیستم ها قابل طراحی است.

اجرای آبیاری قطره ای ثقلی

بهترین قسمت این  سیستم این است که میشود در این سیستم ها از نوع خاصی قطره چکان به اسم میکروتیوپ یا لوله های ماکارونی استفاده نمود. که دارای روزنه های خیلی بزرگ هستند و در نتیجه گرفتگی خیلی کمی دارند این سیستم با این شرایط حتی در استان قم  هم گرفتگی نداشته است. برای خرید و استعلام قیمت لوله پلی اتیلن آبرسانی می توانید با مشاوران آبانگاه در تماس باشید.

حالا مزایا و معایب آبیاری قطره ای بدون پمپ را مرور می‌کنیم :

مزایای آبیاری قطره ای بدون پمپ

عدم گرفتگی قطره چکان ها:

با توجه به مطالب فوق الذکر غالبا به دلیل استفاده از نوع خاصی قطره چکان با روزنه های بزرگ مشکل گرفتگی وجود ندارد.

سهولت استفاده در زمین های کوچک:

میدانیم هزینه های ایستگاه و پمپاژ و کنترل مرکزی آبیاری قطره ای اغلب برای زمین های کوچک تر از ۴تا۵ هکتار مقرون به صرفه نیست که در این شرایط به دلیل حذف پمپ و هزینه تامین انرژی کاملا مقرون به صرفه است .

مقرون به صرفه بودن:

یکی از دلایل مقرون به صرفه بودن را در مورد قبل ذکر کردیم، دلیل دیگر این است که این سیستم چون با فشار خیلی کم کار میکند میتوان در آن از لوله و اتصالات با  PN پایین‌تر و در نتیجه  ضخامت و هزینه کمتر استفاده کرد.

بهبود عملکرد:

در یک زمین کوچک در مقایسه با آبیاری سنتی بخاطر استفاده تدریجی و یکنواخت آب کیفیت و کمیت محصول بالا میرود.

تحمل نسبت شوری:

میدانیم آبیاری قطره ای به دلیل این که همواره غلظت نمک اطراف ریشه را در حد قابل قبول نگه میدارد خیلی بهتر از آبیاری سنتی است و آبیاری قطره ای ثقلی نیز این مزیت را دارد.

آبیاری قطره ای ثقلی بدون پمپ

معایب آبیاری قطره ای بدون پمپ

  1. یکنواختی در این روش در مقایسه با روش های آبیاری قطره ای معمول پایین تر است (به ویژه در زمین هایی که مسطح نشده اند یا شیب مناسبی ندارند). زیرا به شدت تحت تاثیر شیب و ناهمواری قرار میگیرد.
  2. آبیاری قطره ای ثقلی بدون پمپ مناسب زمین های کوچک است و در مورد زمین های با وسعت زیاد قابل توصیه نیست. 
ابیاری قطره‌ای

اجرای سیستم ابیاری و تجهیزات و لوازم ابیاری قطره‌ای

نتیجه‌گیری

آبیاری قطره‌ای روش‌های مختلفی دارد که بدون پمپ یا ثقلی یکی از انهاست و باید بعد از بررسی کارشناسی شده بهترین روش ابیاری قطره‌ای که مناسب زمین کشاورزی شماست را انتخاب کنید و می‌توانید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بگیرید. برای نتیجه گیری موثرتر باید مقایسه انواع روش‌های آبیاری کشاورزی انجام شود و بهترین راه انتخاب گردد.


دیدگاه شما

*