ساعات پاسخگویی

شنبه تا چهارشنبه : ۸:۳۰ - ۱۷:۰۰ پنج شنبه : ۸:۳۰ - ۱۲:۳۰

تماس با ما

۰۲۱۴۴۲۴۷۵۳۵

نصب لوله پلی اتیلن ،شرایط و توصیه های مهم

صفحه اصلی  »  بلاگ   »   نصب لوله پلی اتیلن ،شرایط و توصیه های مهم

مهندسین باید هنگام نصب لوله پلی اتیلن برای تعیین مقدار نگهدارندگی لازم برای لوله از طرف خاک، به ارزیابی شرایط محل کار، شرایط تحت الأرضی و هدف کار بپردازد. مهندس پروژه می‌تواند در مواقعی که عمق دفن لوله نسبتاً زیاد است، یا خاک زیر زمین شرایط نگهدارندگی لوله را تأمین نمی‌کند، یا جایی که بارهای سطحی و بارهای زنده حضور دارند و یا نسبت ابعادی لوله زیاد است، مشخصات فنی نصب را بطور ویژه‌ای آماده کند.

شبکه آبرسانی- تاریخچه آب رسانی

شبکه آبرسانی- تاریخچه آب رسانی

شرایط نصب لوله پلی اتیلن در استاندارد

راهنمایی‌هایی در زمینه آنچه باید در چنین شرایط خاصی صورت بگیرد، در ادامه این فصل آمده است. از طرف دیگر، در بسیاری از کابردها معیارهای زیر رعایت شده و بنابراین می‌توان از راهنمایی‌های نصب آسان در آن‌ها استفاده نمود.

این کاربردها شامل بسیاری از خطوط انتقال و توزیع آب شهری، بسیاری از خطوط جمع آوری فضلاب، و بسیاری از خطوط فرآیند آب می‌شوند. این خطوط معمولاً شامل لوله‌های تحت فشاری هستند که در عمق کم نصب شده و برای مقاومت در برابر حداقل بار زمین به اندازه کافی سفت هستند.

در برخی از موارد، خطوط لوله ممکن است شامل بخش‌هایی باشند که نیازمند مهندسی خاصی هستند، مثل بخشی که از یک جاده می‌گذرد.

راهنمایی‌های نصب آسان برای لوله های تحت فشار

آموزش نحوه نصب لوله پلی اتیلن هم نکات و جزئیاتی دارد.

(معمولاً لوله‌های تحت فشار با قطر کم دارای میزان سفتی کافی بوده و در اعماق کمی نصب می‌شوند که نیازی به انجام بازرسی‌های داخلی لوله از نظر خمش نیست.)

در بیشتر تأسیسات با انجام مراحل ساده‌ای که در زیر آمده است، می‌توان یک کار کنترل کیفی را به انجام رساند. این راهنمایی‌ها در مواقعی که شرایط زیر صدق کنند، قابل استفاده هستند:

  1. قطر لوله برابر با ۲۴ اینچ یا کمتر.
  2. مقدار SDR مساوی با ۲۶ یا کمتر.
  3. عمق پوشش بین ۵/۲ فوت تا ۱۶ فوت.
  4. ارتفاع آب زیرزمینی هر گز بالاتر از ۲ فوت زیر سطح زمین نباشد.
  5. مسیر خط لوله از میان خاک پایدار باشد.

تعریف خاک پایدار، تعریفی دلخواه است که گاهی به خاکی گفته می‌شود که می‌توان آن را در راستای قائم یا تقریباً قائم، بدون فرو ریختن، برش زد یا خاکی که سنگریزه‌ای ولی خشک (یا آبگیری شده) است و می‌توان آن را حداقل به ارتفاعی برابر با قطر لوله بطور عمودی انباشته نمود.

این خاک‌ها باید توان تحمل خوبی هم داشته باشند (ظرفیت تحمل خوب از نظر کمی عبارت است از حداقل استحکام فشاری برابر با psf 1000 برای خاکهای پیوسته یا حداقل مقاومت استاندارد در برابر نفوذ برابر با blows 10 بر فوت برای خاکهای دانه درشت). نمونه‌هایی از خاک‌هایی که پایدارای کافی به روال بالا را ندارند عبارت‌اند از: خاک کود، خاک آلی، خاکهای سست و مرطوب. نصب لوله پلی اتیلن

کوبیدن خاک ترانشه بعد از نصب لوله پلی اتیلن

کوبیدن زمین

در مواقعی که شرایط بالا صادق هستند، طراح می‌تواند خصوصیات نصب را از طریق مراحل زیر مشخص کند. طراح باید دقت داشته باشد که کلیه مقررات OSHA، مقررات ایالتی و محلی رعایت شده باشند.

در ادامه، راهنمایی‌های کلی برای نصب لوله‌های پلی‌اتیلن گفته می‌شود. روش‌ها و مشخصات مناسب دیگری هم در دسترس می‌باشند. این اطلاعات نباید جایگزین تصمیم یک مهندس حرفه‌ای برای دستیابی به شرایط خاص شود. همچنین میتوانید سوالات متداول درباره لوله پلی اتیلن را در مقاله قرار گرفته بر روی سایت مشاهده کنید.


دیدگاه شما

*