ساعات پاسخگویی

شنبه تا چهارشنبه : ۸:۳۰ - ۱۷:۰۰ پنج شنبه : ۸:۳۰ - ۱۲:۳۰

تماس با ما

۰۲۱۴۴۲۴۷۵۳۵

لوله پلی اتیلن و خواص مرتبط با دوام و طول عمر لوله

صفحه اصلی  »  بلاگ   »   لوله پلی اتیلن و خواص مرتبط با دوام و طول عمر لوله

لوله پلی اتیلن و خواص مرتبط با دوام و طول عمر لوله

مقاومت جَوی

همه پلیمرها (رزین‌ها) از جمله لوله پلی اتیلن وقتی بطور پیوسته در برابر تشعشعات ماوراء بنفش (UV) نور خورشید قرار بگیرند، به آرامی تجزیه می‌شوند (۲۵). دو روش کارآمد برای حفاظت از رزین در برابر این آثار وجود دارد. یکی از آن‌ها افزودن صفحه‌ای (لایه) است که مسیر نفوذ اشعه UV به ماده را مسدود کند. روش دیگر استفاده از پایدار کننده‌هایی است که با استفاده از ساز و کارهای شیمیایی از ماده محافظت نماید.

کارآمدترین صفحه برای مواد اولیه لوله پلی اتیلن حاصل از اختلاط ۲ تا ۳% کربن سیاه است که منجر به ایجاد رنگ سیاه هم می‌شود. مطالعات و تجربیات نشان داده‌اند که چنین ماده‌ای در کاربردهای روباز، خواص عملکردی اصلی خود را تا دوره‌هایی بیش از ۵۰ سال حفظ می‌کند. اینگونه مواد در استاندارد ASTM D3350 با عنوان خواص استاندارد لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن با قرار دادن حرف C در طبقه بندی ماده، مشخص شده‌اند.

برای دریافت مشاوره جهت خرید لوله پلی اتیلن و استعلام قیمت با ما در ارتباط باشید.

لوله پلی اتیلن در برابر اشعه uv آفتاب

لوله پلی اتیلن در برابر آفتاب

لوله پلی اتیلن دفنی

با این حال، در مورد لوله‌های مدفون و سایر کاربردهایی که در آن‌ها قرار نیست لوله در معرض نور خورشید قرار بگیرند، فقط در بازه زمانی جابجایی و نگهداری لوله‌ها در فضای سرباز، باید از آن‌ها در برابراشعه UV محافظت نمود. این بازه زمانی در عمل در حدود ۲ سال است. محافظت در این دوره زمانی و اندکی پس از آن براحتی با استفاده از پایدار کننده‌های شیمیایی UV در مواد اولیه پلی‌اتیلنی، امکان پذیر است.

یکی از مزایای استفاده از پایدار کننده در لوله این است که به آن اجازه می‌دهد رنگی غیر از مشکی داشته باشد. مثلاً رنگ زرد، رنگ مورد تأیید برای استفاده در کاربردهای توزیع گاز طبیعی است، رنگ آبی برای کاربردهای مربوط به آب و رنگ سبز برای فاضلاب و پساب است. رنگدانه مناسب بگونه‌ای انتخاب می‌شود که اختلالی در عملکرد پایدار کننده UV ایجاد نکند. استاندارد ASTM D3350، موادی که هم دارای پایدار کننده UV هستند و هم رنگدانه دارند را با کدحرف E مشخص کرده است.

اطلاعات بیشتر در مورد لوله پلی اتیلن چیست؟ و این زمینه در گزارش فنی TR-18 مؤسسه PPI با عنوان مقاومت جوی لوله‌های گرمانرم (۲۵) ارائه شده است.


دیدگاه شما

*