ساعات پاسخگویی

شنبه تا چهارشنبه : ۸:۳۰ - ۱۷:۰۰ پنج شنبه : ۸:۳۰ - ۱۲:۳۰

تماس با ما

۰۲۱۴۴۲۴۷۵۳۵

جوشکاری لوله پلی اتیلن (Polyethylene Butt-Fusion Welding)

صفحه اصلی  »  بلاگ   »   جوشکاری لوله پلی اتیلن (Polyethylene Butt-Fusion Welding)

در این سلسله مقالات سعی بر آن است تا دستورالعمل آموزش تئوری جوشکاری لوله پلی اتیلن را در اختیار پیمانکاران و تکنسین ها قرار دهیم.

روش جوشکاری لب به لب پلی اتیلن توسط دستگاه جوش پلی اتیلن

استفاده صحیح از دستگاه جوش پلی اتیلن وقتی میسر میشود که جوشکاران مراحل صحیح جوشکاری را بدانند و اصول استاندارد آن را رعایت کنند.

برخی از شرایط استاندارد جوشکاری عبارتند از:

  • جوشکاری لوله پلی اتیلن نباید در سرمای شدید و دمای زیر صفر و باد شدید و یا هوای بارانی انجام شود.
  • برق دستگاه جوش حین عملیات جوش نباید قطع شود.
  •  همه اجزای دستگاه جوش باید سالم باشد تا بتوانیم جوش استاندارد و با کیفیت داشته باشیم.

مراحل جوشکاری لوله پلی اتیلن :

روش لوله گذاری و جوشکاری لوله پلی اتیلن مراحلی دارد که به آن در اینجا اشاره می شود.

  1. لوله پلی اتیلن یا فلنج پلی اتیلن و دیگر اتصالات در گیره های دستگاه به خوبی محکم شوند. لازم است حداقل ۲۰ سانتی متر از سر قطعه بیرون از گیره ها آزاد باشد.استفاده از سایز دقیق گیره برای جوشکاری الازمی است.از محکم کردن بیش از حد لوله یا اتصال پلی اتیلن باید پرهیز کرد چون ممکن است فک های دستگاه به آن آسیب بزنند.سپس به صورت آزمایشی دو سر اتصال را توسط دستگاه جوش پلی اتیلن هیدرولیکی کمی عقب و جلو میکنیم تا طبق جدول استاندارد با توجه به سایز و وزن لوله فشاری هیدرولیکی مناسب اندازه گردد.
  2. حال به منظور پاکسازی دو سر لوله پلی اتیلن(اتصال-فلنج) از آلودگی ها و نیز به منظور همسان سازی دو سر لوله برای دستیابی به بهترین کیفیت جوش، رنده برقی را بین اتصال قرار داده و توسط دستگاه رنده به صورت همزمان صورت می گیرد. تا زمان دست یابی به تراشه کامل عملیات رنده را ادامه می دهیم.بهتر است برای جلوگیری از کند شدن تیغه ها لوله پلی اتیلن تمیز باشد.
  3. رنده را برداشته و آزمایشی دو سر لوله را به آرامی به هم میچسبانیم تا اطمینان حاصل شود که لوله ها دقیقا در یک راستا هستند.پس از رنده کردن لوله به دقت مراقب باشید تا دست آلوده و یا رطوبت به لبه لوله ها برسد.همترازی لوله ها طبق استاندارد می تواند حداکثر تا ۵ درصد ضخامت لوله ها باشد.در صورت عدم هم ترازی باید لوله ها با آچار و فک های دستگاه ریگلاژ شود.پس از ریگلاژ شدن لازم است دوباره رنده صورت گیرد. در صورت آلوده شدن اتفاقی سر های لوله می بایست با محلول های مجاز نظیر استن و الکل اتیلیک سفید و پنبه پاک سازی شود.
  4.  حال اتو را بین محل اتصال قرار داده و درجه دمای اتو را با توجه به سایز و ضخامت لوله و نیز نوع مواد اولیه پلی اتیلن مصرفی طبق جدول تنظیم کرده و با فشار مناسب لوله ها را به اتو میچسبانیم و تحت فشار قرار میدهیم.لوله آرام آرام گرم شده و لبه(BEAD) آن روی اتو حدودا ۱ تا ۴ میلیمتر(بسته به سایز) بر می گردد.
  5. بعد از ایجاد bead فشار را کم میکنیم تا فقط لوله با اتو در تماس باشد،این زمان انتظار بسیار حیاتی و مهم است، زیرا لوله آماده جوش می شود.
  6. پس از اینکه صبر کردیم و گرما به سطوح داخلی لوله نفوذ کرد لوله ها را جدا کرده و اتو را با دقت بر میداریم تا به سطح داغ لوله ها اصابت نکند، حال طبق استاندارد فشار ملایم اعمل کرده و دو سر لوله را به آرامی به هم نزدیک کرده و با گذشت زمان فشار را افزایش می دهیم و زمان خنک سازی(cooling time) که مهمترین بخش عملیات جوشکاری لوله پلی اتیلن را انجام میدهیم. متاسفانه دیده می شود که برخی از اپراتور ها به دلیل صرفه جویی در زمان این مرحله را به درستی انجام نمی دهند.

پس از پایان عملیات خنک سازی تحت فشار فک های را از لوله پلی اتیلن جدا میکنیم.

 


دیدگاه شما

*