ساعات پاسخگویی

شنبه تا چهارشنبه : ۸:۳۰ - ۱۷:۰۰ پنج شنبه : ۸:۳۰ - ۱۲:۳۰

تماس با ما

۰۲۱۴۴۲۴۷۵۳۵

علل آلودگی آب های زیرزمینی در ایران چیست ؟

صفحه اصلی  »  بلاگ   »   علل آلودگی آب های زیرزمینی در ایران چیست ؟

چه چیزهایی ممکن است آب های زیرزمینی را آلوده کند

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید چه چیزهایی ممکن است آب های زیرزمینی را آلوده کند؟

بی شک می توان گفت علل الودگی ابهای زیرزمینی تقریبا ناشی از فعالیتهای انسان است.

تقریبا هر عاملی که باعث تغییرات شیمیایی یا هدر رفتن آب باشد، ممکن است روی محیط زیست تاثیر بگذارد و تاثیرات مخرب روی محیط‌ زیست می‌تواند باعث نابودی زیست بوم‌ها شود. در این مقاله علاوه بر موار فوق عوامل آلودگی آب های زیرزمینی در روستاها و شهرها را نیز برررسی می‌کنیم.

آلودگی آب‌های زیرزمینی

زمانی که آبهای زیرزمینی آلوده شدند از بین بردن آلودگی مشکل و هزینه زیادی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

برای جلوگیری از آلودگی باید بفهمیم که چگونه آبهای سطحی و زیرزمینی با هم در ارتباط‌ اند. یکی روش‌هایی که در از دیر و باز در ایران رواج داشته است که جمع ‌آوری آب‌های سطحی و انتقال آن به آب‌های زیرزمینی را به همراه داشته، طراحی آب‌انبار بوده‌ است و می‌توان گفت: ابهای سطحی و زیر زمینی بطور مستقیم با هم در ارتباط اند.

بیشتر بخوانید: لوله مانیسمان چه کاربردی دارد؟

در صورت وجود یک منبع سالم در مجاورت یک منبع آلوده احتمال آلودگی آب بسیار زیاد است. که منجر به آلودگی آب‌های زیرزمینی می‌شود.

کاهش ذخایر آبهای زیرزمینی و از طرفی افزایش آلودگی‌ها پتانسیل استفاده از آبهای زیرزمینی برای مصارف مختلف را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

عوامل آلودگی آب های زیرزمینی در روستاها و شهرها عبارتند از:

۱. نفوذ زه آب‌های کشاورزی:

که ناشی از مصرف بی رویه کود و سموم و آلودگی شدید این زه‌آب‌ها را به همراه دارد

۲. صنایع:

که در بسیاری موارد آب های زیرزمینی را با آلاینده‌های شیمیائی و هیدروکربنی خود که بعضاً به صورت طبیعی غیرقابل تصفیه هستند آلوده نموده اند

۳. دفع فاضلاب ها در شهرها و روستاها:

که از طریق چاه‌های جاذب انواع  ویروس‌ها و باکتری‌ها را وارد لایه‌های زیرزمینی می‌کند

اثرات بهداشتی وضعیت فعلی غیر قابل جبران خواهد بود. این اثرات گذشته از شیوع انواع بیماری‌ها، میزان ابتلا به سرطان و بیماری‌های کشنده را افزایش خواهد داد و اثرات دراز مدت ژنتیکی به دنبال خواهد داشت.

<yoastmark class=

منابع الودگی ابهای زیرزمینی

منابع آلودگی را می‌توان به بخش‌های زیر تقسیم کرد:

طبیعی
فعالیتهای انسان
اقامت
تجاری
صنعت
فعالیتهای کشاورزی

آلاینده‌ها از راههای مختلفی می‌توانند وارد آب های زیرزمینی شوند از جمله در اثر فعالیت‌هایی در سطح زمین مانند سرازیر شدن آب‌های صنایع یا از طریق سیستم های ذخیره بنزین در زیرزمین و یا از طریق سازه‌های زیرساختی مانند جاده ها.

منابع طبیعی آلوده کننده آب های زیر زمینی

بعضی از مواد در خاک وجود دارند که ممکن است در آب‌های زیرزمینی حل شوند مانند آهک، منگنز، آرسنیک  وغیره که برخی از این مواد تولید رنگ، بو و مزه در آب میکنند.

آب‌هایی که غلظت غیرقابل قبولی از این مواد را دارد به عنوان آب آشامیدنی یا مصارف خانگی استفاده نمی‌شوند مگر اینکه تصفیه شوند.

انواع آلاینده های آب‌های زیرزمینی و نحوه از بین بردن آنها

متاسفانه ورود آلوده کننده‌های فاضلاب، باعث فعالیتهای غیرهوازی خواهد شد، ولی اگر آلودگی در حین نفوذ رقیق شده باشد مشکلات ناشی از آنها کمتر خواهد بود. تخلیه فاضلابهای صنعتی در زمین نیز با ورود فلزات سنگین که اغلب خاصیت سمی دارند، آلودگی‌های شدید شیمیایی و احیانا میکروبی در آبهای زیرزمینی تولید می‌نماید و چه‌ بسا اتفاق می‌افتد که دیگر از این آبهای زیرزمینی نتوانیم در مصارف عمومی استفاده کنیم و باید برای مصرف مجدد، متحمل هزینه‌های گزافی بشویم. که می‌توانید یکی از روش‌های استاندارد جمع‌اوری فاضلاب را در مقاله اگو چیست مطالعه کنید.

برای جلوگیری از فعالیت باکتریهای بی‌هوازی در تخلیه مواد جامد دفعی در گودال، می‌توانیم از محلول ۲۰ میلی‌گرم در لیتر، کرومات و یا ترکیبات نیتراتی استفاده کنیم. البته مقدار مصرف آنها با در نظر گرفتن جوانب امر باید تعیین شود. برای استعلام قیمت لوله کاروگیت و اطلاع از جزئیات آن می توانید با کارشناسان آبانگاه صنعت باران در ارتباط باشید.

آلودگی نفتی

نفت یکی از آلوده کننده‌های آبهای زیرزمینی است. این ماده ممکن است حتی آب زیرزمینی را برای همیشه غیرقابل استفاده نماید و در امر پمپاژ هم بعلت حل پوششهای قیری، مشکلات جدی ایجاد کند.

آلودگی ابهای سطحی

آلودگی آب های سطحی به وسیله مواد نفتی

آلوده کننده‌هایی که در ضمن فعالیتهای کشاورزی ممکن است وارد آبهای زیرزمینی گردند (نظیر: حشره کشها)، گاهاً فاجعه‌های بزرگی به بار می‌آورند.

مثلا ممکن است ضمن کلرینه کردن آبهای زیرزمینی با ایجاد ترکیبات جدید کلردار که مسومیت آنها به مراتب از خود حشره کشها زیادتر است، ایجاد نمایند (نظیر: کلرور فنیل)


دیدگاه شما

*