ساعات پاسخگویی

شنبه تا چهارشنبه : ۸:۳۰ - ۱۷:۰۰ پنج شنبه : ۸:۳۰ - ۱۲:۳۰

تماس با ما

۰۲۱۴۴۲۴۷۵۳۵

لوله پلی اتیلن و آزمون ها و تست های کنترل عیوب ظاهری

صفحه اصلی  »  بلاگ   »   لوله پلی اتیلن و آزمون ها و تست های کنترل عیوب ظاهری

کنترل عیوب ظاهری لوله پلی اتیلن

بررسی عیوب ظاهری لوله پلی اتیلن آبرسانی در عین حال که ساده ترین آزمون کنترل کیفیت می باشد اما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بسیاری از عیوب ظاهری بر عملکرد لوله در دراز مدت تاثیر گذاشته و عمر مفید لوله را کاهش می دهند. در بررسی وضعیت ظاهری لوله ها تشریح کامل عیب و اثرات ناشی از آن به شناسایی و تعیین وضعیت نمونه های انتخاب شده، کمک شایانی می نماید.

عیوب ظاهری لوله پلی اتیلنز

عیوبی مانند سطوح ناصاف، خط جوش، ناهمگونی ناشی از مواد خارجی، حباب، ناهمگونی ناشی از مواد خارجی، تاول، ژل، براقیت، غیر یکنواختی و برش نامناسب را می توان اشاره کرد.

سطوح ناصاف

سطوح لوله ها باید صاف و فاقد شیارهای با لبه تیز باشد. ناهمگونی های جزئی و فرو رفتگی های کم عمق در صورتی که حداقل ضخامت جداره از مقدار استاندارد کمتر نباشد قابل صرف نظر کردن می باشد. وجود هر گونه خطوط عرضی که بیانگر توقف ، هرچند به صورت لحظه ای، در فرایند تولید باشد، مجاز نیست.

همچنین وجود سطوح دارای ترکچه، چین خورده و زبر بر روی لوله که میتواند بیانگر وقوع پدیده شکست مذاب یا پوست کوسه ای شدن باشد مجاز نیست.

عیوب ظاهری لوله پلی اتیلن

سطوح ناصاف لوله پلی اتیلن

خط جوش

به نقیصه ای در محصول پلیمری گفته میشود که ناشی از برخورد دو جبهه جریان مذاب در طی فرایند اکستروژن یا قالب گیری میباشد. در فرایند اکستروژن، عنکبوتی نوعی قالب قدیمی بود که مندرل را درون مجموعه کلگی و دای نگاه می داشت. مذاب پلیمر در محل بازویی عنکبوتی، شکافته شده و پس از عبور از بازویی دوباره این دو قسمت به هم متصل می شدند. محل اتصال این دو جبهه، در محصول نهایی به صورت خطی ممتد در طول لوله مشخص است. عدم نفوذ مناسب و کافی زنجیرهای پلیمر درون یکدیگر در این ناحیه، منجر به افت استحکام محصول در این بخش می گردد.

برای خرید دستگاه جوش پلی اتیلن می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشیدو از با کیفیت ترین محصولات برای جوش استفاده کنید.

حباب

عیوب ظاهری لوله پلی اتیلن

حباب در لوله پلی اتیلن

به هنگام تولید در اثر محبوس شدن هوا درون مواد مذاب، فرورفتگی هایی در داخل محصول ایجاد می شود که تحت عنوان حباب شناخته می شود. حباب می تواند در اثر رطوبت موجود در مواد اولیه و یا تخریب مواد در حین فرایند و ایجاد گازهای فرار به وجود آید. حباب به عنوان نقطه آسیب پذیر عمل کرده و موجب کاهش دوام لوله میگردد.

ناهمگونی ناشی از مواد خارجی

وجود هر گونه ناهمگونی ناشی از مواد خارجی به عنوان نقاط آسیب پذیر عمل کرده و موجب کاهش دوام لوله می گردد.

تاول

تاول از جمله عیوب ظاهری لوله پلی اتیلن می باشد. به تورم و برجستگی هایی که در اثر فشار گازهای درونی، بر روی سطح محصول ایجاد می شوند تاول می گویند. به هنگام فرایند در اثر تخریب مواد و تولید گازهای فرار حباب ایجاد شده و پس از خارج شدن مواد از دای، در صورتی که فشار گازهای ایجاد شده بالا باشد حباب منبسط شده و ایجاد تورم در محصول می کند. در برخی موارد این انبساط موجب ترکیدن حباب شده و بر روی سطح محصول ایجاد حفره می کند. تاول به عنوان نقطه آسیب پذیر عمل کرده و موجب کاهش دوام لوله می گردد.

 

بیشتر بخوانید: متراکم سازی روپوش لوله در ترانشه

ژل

به ذره کوچک آمورفی گفته می شود که یا دارای وزن مولکولی بالاتری نسبت به مولکول های دیگر می باشد ویا به نحوی شبکه ای شده و در نتیجه به آسانی در ذرات اطراف خود پخش نمی شود. پلی اتیلن در حین فرایند در اثر بالا بودن دما تخریب شده و شبکه ای (ژل) می شود. ژل در اثر حرکت در طول جریان فرایند، شکل بیضی کشیده شده به خود می گیرد لذا اغلب به آن “چشم ماهی” می گویند.

این گونه مواد با وزن مولکولی بالا (HMW) یا ذرات شبکه ای شده، به عنوان نقاط آسیب پذیر عمل کرده و در اثر تمرکز تنش حاصله، شکست محصول به وقوع می پیوندد. شکل زیر نمونه ای از نقیصه مذکور را نشان می دهد.

براقیت

لوله باید دارای سطوح مات باشد. براق بودن لوله به معنای سوختگی پلی اتیلن و تخریب شدن آن می باشد. تخریب پلی اتیلن کاهش خواص و در نتیجه کاهش عمر مفید لوله را به دنبال دارد.

غیر یکنواختی

رنگ لوله باید در تمام طول آن یکنواخت باشد. عدم یکنواختی رنگ به معنای فرایند اختلاط نامناسب می باشد. در واقع پخش و توزیع مواد به صورت مناسب صورت نگرفته است. این مشکل بیشتر در مواردی که از مستربچ استفاده می شود بروز می کند. از جمله دلایل ان می توان به اختلاط نامناسب گرانول های مستربچ با پلی اتیلن قبل از خوراک دهی به اکسترودر و طراحی نامناسب مارپیچ اکسترودر را نام برد.

برش نا مناسب انتهای لوله

به منظور فراهم آوری شرایط مطلوب جهت نصب اتصالات یا جوش دو سر لوله، انتهای لوله ها باید تا انجا که ممکن است عمود بر محور لوله بریده شود. برای کنترل کیفیت هم روش هایی هم برای محاسبه افت فشار در لوله پلی اتیلن وجود دارد.


دیدگاه شما

*