ساعات پاسخگویی

شنبه تا چهارشنبه : ۸:۳۰ - ۱۷:۰۰ پنج شنبه : ۸:۳۰ - ۱۲:۳۰

تماس با ما

۰۲۱۴۴۲۴۷۵۳۵

دسته بندی‌ های نصب لوله پلی اتیلن و بررسی اجمالی هر کدام

صفحه اصلی  »  بلاگ   »   دسته بندی‌ های نصب لوله پلی اتیلن و بررسی اجمالی هر کدام

دسته بندی‌های نصب لوله پلی اتیلن

برای خرید لوله پلی اتیلن را به منظور انجام محاسبات، می‌توان بسته به عمق پوشش، بار وارده از سطح، سطح آب زیرزمینی و قطر لوله، به ۴ دسته تقسیم نمود. فرمول مورد استفاده برای محاسبه بار وارده به لوله و عکس العمل لوله به بار، برای هر دسته اندکی با دسته دیگر متفاوت است. مرز بین این دسته‌ها کملاً واضح نیست و برای تصمیم گیری در مورد مناسب تر بودن یکی از این دسته بندی‌ها در یک تأسیسات خاص، نیازمند قضاوت مهندسی هستیم. این دسته بندی‌ها عبارت‌اند از:

نصب استاندارد ترانشه یا خاکریزی. این نوع نصب با پوشش حداکثر ۵۰ فوت با یا بدون بار ترافیکی، خط آهن و یا سربار، قابل انجام است. برای قرار گیری در این دسته که در آن بارهای زنده (متحرک) حضور دارند، پوشش لوله پلی اتیلن باید حداقل برابر قطر یا ۱۸ اینچ، هر کدام که بزرگ‌تر بود، باشد. مقدار فشاری که از طرف زمین به لوله پلی اتیلن وارد می‌شود، از روش منشور فشار[۱] (تنش خاک ژئوستاتیک) محاسبه می‌شود. برای محاسبه خمش، از فرمول آیوا اصلاح شده[۲] استفاده می‌شود. شکستگی و اعوجاج جزو محدودیت‌های عملکردی هستند. «محدوده طراحی» استاندارد AWWA هم در بخش نصب استاندارد قرار می‌گیرد.

نصب با پوشش کم عمق و تحت بار وسایل نقلیه. این دسته به لوله‌هایی اطلاق می‌شود که در عمق حداقل ۱۸ اینچی و البته کمتر از قطر لوله دفن شده‌اند. در این دسته بندی نصب، همان معادلاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در نصب استاندارد بکار می‌رفتند، تنها یک معادله اضافه وجود دارد که رابطه بار وارده از وسایل نقلیه با مقاومت لوله در برابر خمش و توان نگهدارندگی خاک را بیان می‌نماید.

نصب در خاکریز عمیق. نصب در خاکریز عمیق تر از ۵۰ فوت انجام می‌شود. برای لوله‌های پروفیلی که در ترانشه هایی با عمق کمتر از ۵۰ فوت قرار می‌گیرند، انجام محاسبات فشار خاک لازم است. با توجه به این که در نصب خاکریز عمیق فشار خاک بر اساس تجهیزات مسلح[۳] محاسبه می‌شود؛ خمش با استفاده از نمودار واتکینز – گاب[۴] و اعوجاج از معادله مور – سلیج[۵] محاسبه می‌شود که با معادلات نصب استاندارد تفاوت دارند.

آثار شناوری در پوشش‌های کم عمق. این دسته به مواردی اطلاق می‌شود که پوشش کافی برای جلوگیری از شناور شدن یا فروپاشی هیدرواستاتیک ندارند. اعوجاج هیدرواستاتیک بدلیل کاربرد آن در طراحی بسیار مهم است.

محاسبات ارائه شده برای تعیین بار و واکنش لوله پلی اتیلن به آن، ممکن است در تکنولوژی‌های بدون نیاز به ترانشه زنی از قبیل ترکاندن لوله قدیمی و حفاری جهت دار، قابل کاربرد نباشند. خاک در چنین تکنولوژی‌هایی (بدون نیاز به ترانشه) بر خلاف نصب لوله پلی اتیلن در ترانشه، لوله را نگه نمی‌دارد. باید برای کسب اطلاعات لازم برای طراحی، با تأمین کننده تکنولوژی‌های بدون ترانشه مشاوره انجام شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی لوله‌های نصب شده با استفاده از حفاری جهت‌دار به مقاله «کاربرد لوله‌های پلی‌اتیلن در حفاری جهت دار» و همچنین استاندارد ASTM F1962 با عنوان «استفاده از حفاری جهت‌دار افقی (Maxi-Horizontal) برای قرار دادن لوله پلی اتیلن یا انشعابات پلی‌اتیلنی در زیر موانع، شامل گذر از رودخانه‌ها» در قسمت آرشیو و مقالات سایت شرکت آبانگاه صنعت باران مراجعه کنید.

برای این مراحل باید آموزش نحوه نصب لوله پلی اتیلن را گذرانده باشید.

محدودیت های عملکردی لوله پلی اتیلن مدفون

[۱] Prism load

[۲] Mdified Iowa Formula

[۳]Armored

[۴]Watkins-Gaube Graph

[۵]Moore-Selig Equation


دیدگاه شما

*