ساعات پاسخگویی

شنبه تا چهارشنبه : ۸:۳۰ - ۱۷:۰۰ پنج شنبه : ۸:۳۰ - ۱۲:۳۰

تماس با ما

۰۲۱۴۴۲۴۷۵۳۵

منهول پلی اتیلن: مشخصات، قیمت و خرید منهول پلی اتیلن

صفحه اصلی  »  بلاگ   »   منهول پلی اتیلن: مشخصات، قیمت و خرید منهول پلی اتیلن

در این مقاله در مورد منهول، منهول پلی اتیلن و منهول پلاستیکی بحث خواهیم کرد و به بررسی تمام ویژگی های منهول پلی اتیلن که مختصصان شرکت آبانگاه آن را تست و تایید نموده اند خواهیم پرداخت . در این نوشتار هر آنچه که باید در مورد منهول بدانید را جز به جز خواهیم گفت .

منهول پلی اتیلن چیست؟

بهترین توضیح برای منهول پلی اتیلن  را از زبان ویکی پدیا برای شما نقل می کنیم .

منهول (به انگلیسی: Manhole)، آدم‌رو یا چاهک بازدید یک نوع از اتصالات است که برای متصل کردن چند شبکه و خط راه رو به هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در سیستم فاضلاب برای آنکه چندین خط لوله فاضلاب را به یکدیگر متصل کنند و به یک مسیر هدایت نمایند از منهول استفاده می‌شود یا در سیستم‌های مخابراتی برای دسترسی به مسیرهای کابل‌ها در زیر زمین استفاده می‌شود.

البته همگی در سطح شهر به انواع منهول برخوردیم، دریچه‌هایی که در سطح زمین موجود است و برای کاربری‌های مختلفی استفاده می‌شود (آب و فاضلاب، تلفن، برق و…) و منهول در واقع برای دسترسی آسان انسان به داخل کانال است و در آن‌ها را با درپوش می‌پوشانند.

منهول یا چاهک بازدید یک نوع از اتصالات است که برای متصل کردن چند شبکه و خط راه رو به هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. منهول اسمی هست که برای ساختاری که منجر به دسترسی به لوله ها در زهکشی های فاضلابی و زهکشی های ابهای سطحی می شود اطلاق می گردد.

این نقاط دسترسی معمولا در ابتدا،انتها و یا تغییر جهت ویا در نقاط وسطی یک خط لوله مستقیم طولانی مستقر هستند.کاربرد منهول ها عرضه دسترسی به لوله جهت بازرسی یا اهداف  rodding (یکی از روشهای از بین بردن عوامل بلوکه کننده شبکه فاضلاب) است. منهول با فاصله های مناسبی در امتداد خط لوله ساخته می شود و دسترسی به انها را امکان پذیر می سازد.

بنابراین منهول در بازرسی،تمیز کردن و نگهداری فاضلاب مفید میباشد. منهولها در هر خم شدگی، اتصال، تغییر شیب یا تغیر قطر فاضلاب عرضه میشوند. خط فاضلاب مابین دو منهول با شیب صافی بطور مستقیم قرار داده میشود.

 

جنس منهول پلی اتیلن پیش ساخته

بنا به محل استفاده از منهول جنس آن می تواند پلی اتیلن، پلاستیک ، مواد کامپوزیتی، آجری و بتنی باشد. منهول دارای درپوش نیز می باشد که آن هم از جنس های پلی اتیلن، کامپوزیت، چدن، فولاد و بتن است.برای استعلام قیمت فلنج که در متصل نمودن قطعات پلی اتیلنی به روش جوشکاری یا پیچ کاربرد دارد، می‌توانید با کارشناسان آبانگاه تماس حاصل فرمائید.

منهول بتنی پیش ساخته 

منهول بتنی پیش ساخته با هدف بازرسی ، تعمیر و بهسازی فاضلاب‌رو‌ها و شبکه‌های توزیع برق ، بخش اصلی فرآیند تعمیر و نگهداری شبکه به کار گرفته می‌شود. منهول بتنی شامل ۵ بخش اصلی است. درپوش منهول ، واحد بازرسی ، درپوش دال ، بدنه منهول و بخش محفظه پایینی از بخش‌های اصلی منهول پلی اتیلن پیش ساخته است.

در منهول فاضلاب ، بالای پایه محفظه ، فضای ورودی و خروجی لوله و نقاط اتصال قرار گرفته است. قیمت منهول فاضلاب پیش ساخته در مقایسه با شرایطی که منهول به صورت درجا اجرا ‌شود ارزان‌تر تمام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: منهول چیست؟ معرفی، انواع، کاربردها

منهول پیش ساخته بتنی بسیار با دوام است و انتظار می‌رود تا ۱۰۰ سال کارایی داشته باشد. از منهول بتنی انتظار تحمل بارهای ترافیکی سنگین و مقاومت در برابر خوردگی و تنش‌های ناشی از سیلاب و طوفان می‌رود. هنگام خرید منهول بتنی پیش ساخته باید به کیفیت و تیپ بتن مورد استفاده و آرماتورهای فولادی که در ساخت آن به کار رفته دقت شود. معمولا بدنه منهول به صورت دایره یا چهار وجهی و یک وجه کف است.

در مواردی که کف‌سازی با بتن مگر انجام شده، برای کاهش قیمت منهول فاضلاب معمولا از منهول‌های بدون کف استفاده می‌کنند. بعلاوه پیش از خرید باید به ابعاد لوله‌ها و شریط طراحی سیستم فاضلاب نیز دقت شود که مستقیما در انتخاب نوع منهول پیش ساخته بتنی تاثیرگذار است.

قیمت منهول بتنی پیش ساخته

قیمت منهول بتنی پیش ساخته به هزینه روز بتن و آرماتور ، عیار بتن مورد استفاده، شکل ظاهری منهول ،‌ کاربرد منهول و هزینه ماشین‌آلات ساخت بستگی دارد. با توجه به اینکه دریچه به صورت مجزا از بدنه تهیه می‌شود، جنس دریچه نیز در هزینه‌های نهایی اثرگذار است.

منهول پلی اتیلن فاضلاب

منهول پلی اتیلن فاضلاب گودالی است که به افراد اجازه دسترسی به شبکه‌های فاضلاب، تعمیر و سرویس آن و … را می‌دهد. امروزه منهول فاضلاب ساختمانی نیز تولید می‌شود که معمولاً از جنس پلی اتیلن بوده و در مقیاس‌های کوچک‌تری تولید می‌شوند اما دقیقاً همان کارکرد منهول‌های فاضلابی را دارند و چند فاضلاب را در یک مسیر هدایت می‌کنند.

انواع منهول‌های فاضلاب از نظر کارکرد به سه دسته اصلی شامل منهول‌های گذر مستقیم، منهول‌های جانبی و منهول دراپ تقسیم می‌شوند و هرکدام از آن‌ها در شرایط ویژه‌ای استفاده می‌شوند. از مهم‌ترین کاربردهای منهول ها می‌توان به موارد زیر استفاده نمود:

  • تجمیع و توزیع فاضلاب‌های شهری
  • هدایت کردن و جمع‌آوری آب‌های زه کشی
  • استفاده به عنوان حوضچه‌های آبگیری
  • امکان جمع‌آوری آب‌های سطحی
  • دسترسی تکنسین‌های فاضلاب و تجهیزات به تأسیسات زیرزمینی
  • استفاده به عنوان تهویه سیستم فاضلابی
  • اتصال دهی در خطوط لوله‌های فاضلابی
  • تغییر جهت، تغییر ارتفاع و یا تغییر در شیب خطوط لوله کاروگیت فاضلابی
  • تغییر دادن قطر لوله‌های فاضلاب

قیمت منهول پلی اتیلن فاضلاب

قیمت منهول پلی اتیلن فاضلاب به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. اولین عامل می‌توان به سایز منهول اشاره کرد که شامل ارتفاع و قطر منهول است. عامل تاثیر گذار دیگر، ضخامت منهول است. ضخامت بر اساس استاندارد و محاسبات فنی سنجیده می‌شود. ارتفاع زیر ۶ متر اغلب دارای ضخامت ۱۰ میلیمتر بوده و ارتفاع بالای ۶ میلیمتر دارای ضخامت بدنه ۱۲ میلیمتر است. بنابراین قیمت منهول، تابعی از ارتفاع و ضخامت است که با افزایش ارتفاع، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

منهول دراپ (ریزشی)

منهول های ریزشی انواعی از منهول ها هستند که در مناطقی که شیب زمین زیاد باشد و مثلا یکی از لوله ها در ارتفاع بالاتری باشد استفاده می شود و با بوجود آوردن حالت پلکانی شیب را کم می کنند. از این مدل در قسمت هایی با ارتفاع بیشتر از ۶۰ سانتی متر مورد استقاده قرار می گیرند و هم چنین حداکثر ارتفاع مجاز برای آن ها تا ۳ متر است برای ارتفاع های بالاتر باید تمدیدات بیشتری را تدارک ببینیم. حداکثر فاصله ای که از بالای محل ریزش فاضلاب از  تا قسمت آبروی کف منهول مجاز است ۳۵ سانتیمتر است اگر فاصله از این میزان افزایش یابد باید فاضلاب ورودی به منهول طبق استاندارد دیتیل منهو ل های ریزشی اجراء گردد.(DROP MANHOLE)

در واقع این منهول ها حالتی را بوجود می اوردند که به صورت قطره قطره منتقل شود. و این قطر قطره منتقل شدن درواقع برای برطرف کردن همان اختلاف ارتفاع طراحی می شود و بهتر است بعد از نصب منهول چند بار این موضوع را بررسی کنید.

منهول پلی اتیلن مخابراتی

منهول های پلی اتیلن جایگزینی مطمئن برای انواع منهول بتنی و آجری است. نصب سریع و آسان ، اتصالات دقیق با دیواره آب بندی محکم ، زیبایی و تمیزی داخل آنها و عدم تراوایی دیواره که فضای داخل منهول ها را همیشه خشک نگه میدارد و مانع زنگ زدگی ، اتصال کوتاه و آتش سوزی می گرداند، همه و همه دلایلی هستند تا نسل جدید شبکه های مخابراتی را با استفاده از منهول های پلی اتیلنی ارتقا کیفی دهیم.

قیمت منهول های پلی اتیلن مخابراتی

در این بخش قیمت منهول های پلی اتیلن را برای شما قرار داده ایم ، با توجه به نبودن ثبات در بازار و قیمت خرید مواد اولیه بهتر است قبل از هر کاری برای دریافت قیمت منهول پلی اتیلن پیش ساخته با کارشناسان آبانگاه صنعت تماس حاصل فرمایید .

منهول پلی اتیلن برق

شبکه ی انتقال برق و اطلاعات یکی از حساس ترین و مهم ترین بخش های یک سیستم الکتریکی مدرن است که بخش های مختلفی از صنعت را درگیر خود ساخته اند. به منظور سهولت دسترسی نیروی کار متخصص به داخل کانال های شبکه ی انتقال و بررسی مداوم سیم کشی ها و اعمال تغییرات و تعمیرات لازم، مهندسان در بخش های مختلفی از یک مسیر کابلی زیرزمینی نقاط مشخصی را تعبیه می کنند. در چنین نقاطی به طور معمول از منهول برق استفاده می شود که در واقع محل دسترسی نیروی کار به شبکه ی انتقال است.

قیمت منهول های پلی اتیلن برق

در این بخش قیمت منهول های پلی اتیلن را برای شما قرار داده ایم ، با توجه به نبودن ثبات در بازار و قیمت خرید مواد اولیه بهتر است قبل از هر کاری برای دریافت قیمت منهول پیش ساخته پلی اتیلن با کارشناسان آبانگاه صنعت تماس حاصل فرمایید .

طبقه بندی منهول

منهول‌ها با توجه به عمقی که دارند میتوانند در دسته های زیر طبقه بندی شوند

  • منهول کم عمق
  • منهول نرمال
  • منهول عمیق یا گود

منهول های کم عمق

این منهولها از۰٫۷ تا ۰٫۹ متر عمق دارند که در ابتدای شاخه فاضلاب یا در مکانی که در معرض شرایط تحمل ترافیک سنگین نباشد ساخته میشوند.

این منهولها با یک پوشش روشن در قسمت بالا عرضه میشوند و محفظه بازرسی نامیده میشوند.

منهول های نرمال

این منهولها ۱٫۵ متر عمق دارند با ابعاد ۱٫۰ m x 1.0 m مربع یا مستطیلی با ابعاد ۱٫۲ m x 0.9 m. این منهولها با پوشش سنگینی در قسمت بالای خود عرضه میشوند تا بار ترافیکی پیش بینی شده را بتوانند حمایت کنند.

منهول های گود یا عمیق

عمق این منهول ها بیش از ۱٫۵ m است. سطح مقطع این منهول در تمامی قسمتها بصورت یکنواخت نیست.سایز و اندازه در قسمت بالایی توسط یک وزنه ی تعادل کاهش میابد.

پله ها نیز در چنین منهولی جهت فرود امدن به داخل منهول عرضه میشود. این منهول با پوششی سنگین در قسمت بالای منهول جهت حمایت بار ترافیکی عرضه میشود.

همچنین برای آشنایی با ماده پلی اتیلن، ساختار مولکولی و نقش آن در جنگ جهانی مقاله پلی اتیلن چیست را مطالعه بفرمائید.

 

مزایای منهول‌های پیش ساخته پلی اتیلن 

  1. زمان اجرای آن بسیار کمتر از منهول بتنی است بطوریکه در یک روز ترانشه باز و بسته می‌شود.
  2. سبک بودن منهول پلی اتیلن موجب سهولت در حمل و نقل و نصب آن می‌گردد.
  3. سطح صاف منـهول پلی اتیلن مـانع چســبیدن مـواد بـه دیـواره‌هـا مـی‌شـود از طرفــی هزینــه نگهـداری و شستشوی آن کمتر است‌.
  4. رنگ روشن و سطح صیقلی منـهول‌، درون آن را قابل رویت کرده است‌.
  5. مقاومت در برابر لیســتی از مـواد شــیمیائی مختلـف حاصـل از فاضـلاب یـا خــاک از خــواص منحـصـر بفـرد منهول‌های پلی اتیلن نسبت به منـهول‌های بتنی می‌باشد.
  6. انعطاف پذیری پلــی اتــیلن موجـب سـازگاری در برابــر نشسـت‌های نامتقـارن زمـین و حـرکــت‌هـای کوچــک آن می‌شود.
  7. پیش بینی پله و ماهیچه در بدنه منهول و عدم نیاز به نصب پله و ماهیچه سازی بصورت مجزا
  8. هم جنس بودن منـهول با لوله موجب سهولت در آب بندی کامل شبکه می‌شود.
  9. زیرسازی یکسان منهول و لوله نشستهای نامتقارن آنها را از بین می‌برد.

تفاوت منهول‌های پلی اتیلن با منهول‌های بتنی چیست؟

  1. صرفه جویی هزینه‌های اجرا منهول‌های پلی اتیلنی در مقایسه با منهول‌های بتنی.
  2. صرفه جویی در زمان و سهولت جاگذاری و نصب.
  3. منهول‌های پلی اتیلن مقاوم در برابر حلال‌ها و گازهای شیمیایی می‌باشند
  4. منهول‌های پلی اتیلن نیاز به ماشین آلات سنگین در موقع اجرا ندارد
  5. منهول‌های پلی اتیلن دارای عمر طولانی بهره برداری، مخصوصا در مناطق مرطوب می‌باشند
  6. سهولت در امر نگهداری با توجه به سطوح صاف و منظم در بدنه منهول‌های پلی اتیلن.
  7. آب بندی کامل شبکه و جلوگیری از ورود فاضلاب به آب‌های زیر زمینی و بالعکس به جهت آب بندی کامل منهول‌های پلی اتیلنی
  8. امکان افزایش طول منهول پلی اتیلن حتی پس از اتمام پروژه.
  9. با توجه به زلزله خیز بودن ایران این نوع منهول پلی اتیلنی به علت انعطاف پذیر بودن با حرکت‌های کوچک زمین سازگار است و در نتیجه در اثر حرکتهای کوچک ترک نخورده و درزدار نمی‌شود در حالیکه منهول بتنی ترد و شکننده و در مقابل حرکات زمین غیر مقاوم می‌باشند.
  10. در منهول پلی اتیلنی ترانشه به آسانی در یک روز باز و بسته می‌شود و این به معنای جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش زیاد در صرف هزینه‌است در حالیکه برای نصب منهول بتنی زمان و تجهیزات زیادی اعم از نیروهای انسانی و دستگاه‌های پر هزینه نیاز است که این به معنای اتلاف وقت و انرژی و هزینه فراوان است.
  11. منهول پلی اتیلنی سبک است و نصب و حمل و نقل آن به راحتی صورت می‌گیرد در ضمن از تجهیزات کمتری برای قرار دادن منهول در موقعیت مناسب استفاده می‌شود در حالیکه منهول‌های بتنی سنگین هستند و نصبی دشوار دارند که این نصب مستلزم تجهیزات پر هزینه و پر دردسر است.
  12. سطوح کاملاً صاف منهول پلی اتیلنی مانع چسبیدن مواد به دیواره‌ها می‌شوند. این منهول در مقابل کثافات خشن ناشی از تخلیه‌های خانگی و تخلیه‌های صنعتی و… مقاوم است در حالیکه سطح منهول بتنی خش دار می‌شود بنابر این زباله‌های خانگی و صنعتی و… به دیواره‌ها می‌چسبند.
  13. اندازه استاندارد این منهول موجود می‌باشد بنابر این مصرف کننده می‌تواند طبق نیاز و بنا بر میزان تخلیه , خروجی را به راحتی تنظیم کند در حالیکه منهول بتنی بعد از ساخته شدن تغییر اندازه در ورودی‌ها و خروجی‌ها دشوار و یا با صرف هزینه و دقت بسیار انجام پذیر است.
  14. درون منهول پلی اتیلن، صیقلی و با رنگهای روشن است بنابراین با کمترین نور داخل آن قابل رویت است و نیازی به شرایط سخت برای روشنایی نیست در حالیکه داخل منهول بتنی خشن و بعد از مدتی تیره و لجن گیر می‌شود بنابراین داخل شدن به آن و ایجاد شرایط مناسب دشوار است.
  15. در منهول پلی اتیلنی طراحی نردبانها توسط استاندارد  OSHA (اداره ایمنی و بهداشت شغلی امریکا) صورت می‌گیرد که طبق این طراحی نردبان بر ای سال‌ها بدون عیب کار می‌کند و سالم می‌ماند در حالیکه در منهول بتنی نردبانهای فلزی سطحی سخت دارند که صورت برخورد نفر احتمال آسیب رساندن به وی را دارند.
  16. مواد چسبنده اسیدی (leachate)در سیستم دفن زباله واکنشی با منهول پلی اتیلنی نمی‌دهند در حالیکه در منهول بتنی مواد دارای خاصیت اسیدی به فلزات و بتن حمله کرده و آنها را تخریب می‌کند.
  17. HDPE  پلی اتیلن با دانسیته بالا) در بیشتر اسیدها و بازهای رقیق بی اثر است. در واقع یک بازه گسترده از مقاومت شیمیایی با اسیدها و بازها و بسیاری از ترکیبات آلی نشان می‌دهد. با توجه به این که برخورد با این گون مواد در منهول امری اجتناب ناپذیر است این مورد از ویژگیهای عالی منهول پلی اتیلن است. مثلاً در فاضلاب‌ها با اسید سولفوریک و سولفید هیدروژن واکنش شیمیایی نمی‌دهد و leak-free  بدون نشتی باقی می‌ماند در حالیکه منهول بتنی در برابر اسیدها و بازها مقاومت شیمیایی زیادی ندارند و پس از مدتی خورده می‌شوند. مثلاً در فاضلابها سولفید هیدروژن به اسید سولفوریک تبدیل می‌شود که منجر به ترک بتن و ایجاد ترک می‌شود.
  18. این سیستم leak-free در پلی اتیلن به معنای آلودگی کم محیط و هزینه کمتر(به دلیل به کار نگرفتن نیروی انسانی و ماشین آلات و تاسیسات شیمیایی که همگی پر هزینه و وقت گیر است) می‌باشد که از نظر کمک به حفظ محیط زیست نسبت به منهول‌های بتنی ارجحیت دارد.
  19. پلی اتیلن ۱۰۰% قابلیت بازیافت دارد و در صورت استهلاک می‌توان آنرا بازیافت کرد.
  20. هنگامی که تحت فشار قرار بگیرند، منهول‌های پلی اتیلن برخلاف منهوئال‌های بتنی، به جای شکستن، خم می‌شوند و انعطاف پذیرند.

سخن پایانی

منهول ها از جمله قطعات بسیار کاربردی و مهم در سیستم آب و فاضلاب شهری هستند که امکان دسترسی و تعمیر خطوط لوله را به تکنسین‌ها می‌دهد، باعث تهویه سیستم فاضلاب می‌شود، لوله آب را از مناطق مختلف به یک مسیر هدایت می‌کند و کاربردهای متعدد دیگری دارد.

کاربرد منهول تنها این نیست که تعدادی از مسیر ها را به یک مسیر هدایت کند، کاربرد مهم تر آن نظارت و سرکشی بر تجهیزات و مسیرهای داخل منهول است. منهول انواع مختلفی دارد که نوع پلی‌اتیلن پیش ساخته آن بهترین و کاربردی‌ترین آن‌ها است. در خصوص منهولهای بتنی پیش ساخته، منهولهای فاضلابی، مخابراتی و برقی و نیز مزایای منهولهای پلی اتیلن پیش ساخته و تفاوت آن ها با منهول های بتنی توضیحاتی دادیم.

دانلود فایل PDF منهول پیش ساخته پلی اتیلن: مشخصات، قیمت و خرید منهول


دیدگاه شما

*